Buy Now, Pay Later

Blog

Hoe ‘Buy Now, Pay Later’ je omzet verhoogt

Hoe ‘Buy Now, Pay Later’ je omzet verhoogt

25 apr 2025

Barry van de Glind

Het komt je ongetwijfeld bekend voor; bezoekers die scrollen op jouw website, een product toevoegen aan hun winkelmandje, maar die niet tot aankoop overgaan. Enorm frustrerend en zonde! Gelukkig is er een manier die de kans op dit probleem drastisch verlaagt, Buy Now, Pay Later (BNPL). Op deze manier kunnen jouw klanten direct iets bestellen en hoeven ze hier achteraf pas voor te betalen. 

Wat is Buy Now, Pay Later (BNPL) precies?

De komma in deze vraag misstaat niet; je koopt namelijk nu iets, maar de rekening krijg je later pas. Deze betaalmethode biedt consumenten namelijk de mogelijkheid om te bestellen, zonder direct te hoeven betalen. Het voordeel voor ondernemers is dat de aanbieders van deze betaalmethode - zoals Klarna, Riverty of Billink, het geld direct overmaken, waardoor het risico naar hen verschuift. Doordat zij ook het eventuele klantcontact opnemen, biedt het vrijwel geen risico’s voor de ondernemer zelf. 

Waarom is Buy Now, Pay Later zo populair?

Hoe fijn is het als je eerst kan kijken of iets bevalt, voordat je daadwerkelijk het geld hoeft over te maken? Enorm fijn natuurlijk! Precies dat is wat BNPL jouw klanten biedt. Bovendien eist Gen Z extra flexibiliteit en vrijheid en deze manier van betalen biedt ook een extra optie op dat gebied. Sterker nog, juist doordat de daadwerkelijke betaling uitgesteld wordt, gaat Gen Z sneller over tot aankoop (en dat zie jij terug in je conversies). Het toevoegen van BNPL opties kan jouw conversies met wel 20-30% doen stijgen. Daar blijft het niet bij, BNPL zorgt ook voor minder verlaten winkelmandjes, een hogere gemiddelde besteding en tevreden klanten. BNPL is dus niet alleen een betaaloptie, het is ook een krachtige tool voor conversieoptimalisatie (CRO).

Wat zijn de risico’s van Buy Now, Pay Later?

Goed nieuws! Voor ondernemers is het financiële risico minimaal; je ontvangt het geld direct van de payment provider en het retourbeleid blijft ook in jouw beheer. Wel zijn de transactiekosten bij BNPL-providers hoger, rond de 2%–4% (vergelijkbaar met creditcards). 

Hoewel BNPL dus zorgt voor hogere conversies, is het wel cruciaal om voorzichtig om te gaan met deze betaaloptie. Klanten worden door deze betaalmethode wel makkelijk verleid tot het doen van aankopen die ze (nog) niet kunnen betalen. Veel jongeren zijn zich hier niet bewust genoeg van en kunnen zichzelf zo in de financiële nesten werken. Gebruik BNPL dus niet als truc om klanten te verleiden, maar als extra optie voor klanten die bewust flexibiliteit willen in hoe ze betalen.

Voor welke webshops is Buy Now, Pay Later interessant?

Niet voor elke webshop is het - ondanks de minimale risico’s - nodig om BNPL te implementeren. De keuze om deze betaaloptie te bieden is afhankelijk van meerdere factoren, hieronder zie je voor wie BNPL een goede optie is.

Wanneer_Kiezen_Voor_BNPL

Hoe implementeer je Buy Now, Pay Later in jouw webshop?

De meeste e-commerce platforms bieden een eenvoudige integratie met deze betaalproviders. Dit maakt het voor ondernemers erg makkelijk om deze betaalvormen te lanceren; binnen 5 stappen kan je live zijn!

Hoe_Integreren_BNPL
Bedien meer klanten zonder extra risico

Buy Now, Pay Later (BNPL) is geen kortstondige hype, het is een nieuwe manier om twijfelende bezoekers te converteren. Het biedt gemak, vertrouwen en flexibiliteit, precies wat consumenten nodig hebben. 

Wil jij BNPL integreren in jouw webshop, maar wil je daar graag hulp bij? Wij denken graag met je mee, van provider kiezen tot het testen en optimaliseren. Neem hieronder contact met ons op en zie zelf hoe je jouw conversies een enorme boost kan geven! 

Het komt je ongetwijfeld bekend voor; bezoekers die scrollen op jouw website, een product toevoegen aan hun winkelmandje, maar die niet tot aankoop overgaan. Enorm frustrerend en zonde! Gelukkig is er een manier die de kans op dit probleem drastisch verlaagt, Buy Now, Pay Later (BNPL). Op deze manier kunnen jouw klanten direct iets bestellen en hoeven ze hier achteraf pas voor te betalen. 

Wat is Buy Now, Pay Later (BNPL) precies?

De komma in deze vraag misstaat niet; je koopt namelijk nu iets, maar de rekening krijg je later pas. Deze betaalmethode biedt consumenten namelijk de mogelijkheid om te bestellen, zonder direct te hoeven betalen. Het voordeel voor ondernemers is dat de aanbieders van deze betaalmethode - zoals Klarna, Riverty of Billink, het geld direct overmaken, waardoor het risico naar hen verschuift. Doordat zij ook het eventuele klantcontact opnemen, biedt het vrijwel geen risico’s voor de ondernemer zelf. 

Waarom is Buy Now, Pay Later zo populair?

Hoe fijn is het als je eerst kan kijken of iets bevalt, voordat je daadwerkelijk het geld hoeft over te maken? Enorm fijn natuurlijk! Precies dat is wat BNPL jouw klanten biedt. Bovendien eist Gen Z extra flexibiliteit en vrijheid en deze manier van betalen biedt ook een extra optie op dat gebied. Sterker nog, juist doordat de daadwerkelijke betaling uitgesteld wordt, gaat Gen Z sneller over tot aankoop (en dat zie jij terug in je conversies). Het toevoegen van BNPL opties kan jouw conversies met wel 20-30% doen stijgen. Daar blijft het niet bij, BNPL zorgt ook voor minder verlaten winkelmandjes, een hogere gemiddelde besteding en tevreden klanten. BNPL is dus niet alleen een betaaloptie, het is ook een krachtige tool voor conversieoptimalisatie (CRO).

Wat zijn de risico’s van Buy Now, Pay Later?

Goed nieuws! Voor ondernemers is het financiële risico minimaal; je ontvangt het geld direct van de payment provider en het retourbeleid blijft ook in jouw beheer. Wel zijn de transactiekosten bij BNPL-providers hoger, rond de 2%–4% (vergelijkbaar met creditcards). 

Hoewel BNPL dus zorgt voor hogere conversies, is het wel cruciaal om voorzichtig om te gaan met deze betaaloptie. Klanten worden door deze betaalmethode wel makkelijk verleid tot het doen van aankopen die ze (nog) niet kunnen betalen. Veel jongeren zijn zich hier niet bewust genoeg van en kunnen zichzelf zo in de financiële nesten werken. Gebruik BNPL dus niet als truc om klanten te verleiden, maar als extra optie voor klanten die bewust flexibiliteit willen in hoe ze betalen.

Voor welke webshops is Buy Now, Pay Later interessant?

Niet voor elke webshop is het - ondanks de minimale risico’s - nodig om BNPL te implementeren. De keuze om deze betaaloptie te bieden is afhankelijk van meerdere factoren, hieronder zie je voor wie BNPL een goede optie is.

Wanneer_Kiezen_Voor_BNPL

Hoe implementeer je Buy Now, Pay Later in jouw webshop?

De meeste e-commerce platforms bieden een eenvoudige integratie met deze betaalproviders. Dit maakt het voor ondernemers erg makkelijk om deze betaalvormen te lanceren; binnen 5 stappen kan je live zijn!

Hoe_Integreren_BNPL
Bedien meer klanten zonder extra risico

Buy Now, Pay Later (BNPL) is geen kortstondige hype, het is een nieuwe manier om twijfelende bezoekers te converteren. Het biedt gemak, vertrouwen en flexibiliteit, precies wat consumenten nodig hebben. 

Wil jij BNPL integreren in jouw webshop, maar wil je daar graag hulp bij? Wij denken graag met je mee, van provider kiezen tot het testen en optimaliseren. Neem hieronder contact met ons op en zie zelf hoe je jouw conversies een enorme boost kan geven! 

Het komt je ongetwijfeld bekend voor; bezoekers die scrollen op jouw website, een product toevoegen aan hun winkelmandje, maar die niet tot aankoop overgaan. Enorm frustrerend en zonde! Gelukkig is er een manier die de kans op dit probleem drastisch verlaagt, Buy Now, Pay Later (BNPL). Op deze manier kunnen jouw klanten direct iets bestellen en hoeven ze hier achteraf pas voor te betalen. 

Wat is Buy Now, Pay Later (BNPL) precies?

De komma in deze vraag misstaat niet; je koopt namelijk nu iets, maar de rekening krijg je later pas. Deze betaalmethode biedt consumenten namelijk de mogelijkheid om te bestellen, zonder direct te hoeven betalen. Het voordeel voor ondernemers is dat de aanbieders van deze betaalmethode - zoals Klarna, Riverty of Billink, het geld direct overmaken, waardoor het risico naar hen verschuift. Doordat zij ook het eventuele klantcontact opnemen, biedt het vrijwel geen risico’s voor de ondernemer zelf. 

Waarom is Buy Now, Pay Later zo populair?

Hoe fijn is het als je eerst kan kijken of iets bevalt, voordat je daadwerkelijk het geld hoeft over te maken? Enorm fijn natuurlijk! Precies dat is wat BNPL jouw klanten biedt. Bovendien eist Gen Z extra flexibiliteit en vrijheid en deze manier van betalen biedt ook een extra optie op dat gebied. Sterker nog, juist doordat de daadwerkelijke betaling uitgesteld wordt, gaat Gen Z sneller over tot aankoop (en dat zie jij terug in je conversies). Het toevoegen van BNPL opties kan jouw conversies met wel 20-30% doen stijgen. Daar blijft het niet bij, BNPL zorgt ook voor minder verlaten winkelmandjes, een hogere gemiddelde besteding en tevreden klanten. BNPL is dus niet alleen een betaaloptie, het is ook een krachtige tool voor conversieoptimalisatie (CRO).

Wat zijn de risico’s van Buy Now, Pay Later?

Goed nieuws! Voor ondernemers is het financiële risico minimaal; je ontvangt het geld direct van de payment provider en het retourbeleid blijft ook in jouw beheer. Wel zijn de transactiekosten bij BNPL-providers hoger, rond de 2%–4% (vergelijkbaar met creditcards). 

Hoewel BNPL dus zorgt voor hogere conversies, is het wel cruciaal om voorzichtig om te gaan met deze betaaloptie. Klanten worden door deze betaalmethode wel makkelijk verleid tot het doen van aankopen die ze (nog) niet kunnen betalen. Veel jongeren zijn zich hier niet bewust genoeg van en kunnen zichzelf zo in de financiële nesten werken. Gebruik BNPL dus niet als truc om klanten te verleiden, maar als extra optie voor klanten die bewust flexibiliteit willen in hoe ze betalen.

Voor welke webshops is Buy Now, Pay Later interessant?

Niet voor elke webshop is het - ondanks de minimale risico’s - nodig om BNPL te implementeren. De keuze om deze betaaloptie te bieden is afhankelijk van meerdere factoren, hieronder zie je voor wie BNPL een goede optie is.

Wanneer_Kiezen_Voor_BNPL

Hoe implementeer je Buy Now, Pay Later in jouw webshop?

De meeste e-commerce platforms bieden een eenvoudige integratie met deze betaalproviders. Dit maakt het voor ondernemers erg makkelijk om deze betaalvormen te lanceren; binnen 5 stappen kan je live zijn!

Hoe_Integreren_BNPL
Bedien meer klanten zonder extra risico

Buy Now, Pay Later (BNPL) is geen kortstondige hype, het is een nieuwe manier om twijfelende bezoekers te converteren. Het biedt gemak, vertrouwen en flexibiliteit, precies wat consumenten nodig hebben. 

Wil jij BNPL integreren in jouw webshop, maar wil je daar graag hulp bij? Wij denken graag met je mee, van provider kiezen tot het testen en optimaliseren. Neem hieronder contact met ons op en zie zelf hoe je jouw conversies een enorme boost kan geven! 

Altijd op de hoogte blijven van alles wat wij delen? Volg ons op social media!

Volg ons op social media!

Neem nu

contact op!

Contactformulier

Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

Neem nu

contact op!

Contactformulier

Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

Neem nu

contact op!

Contactformulier

Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!