AI Influencer

Blog

De opkomst van virtuele influencers: hype of nieuwe realiteit?

De opkomst van virtuele influencers: hype of nieuwe realiteit?

18 apr 2025

Barry van de Glind

Waar AI de afgelopen tijd al druk bezig is om menselijke rollen over te nemen, begint het nu ook daadwerkelijk mensen te vervangen. Virtuele influencers zijn de nieuwste trend in het marketinglandschap. In plaats van hoge facturen en lastige afspraken met UGC-creators (betaalde content creators voor een merk) hoef je nu alleen nog maar een productfoto en script te uploaden. Maar wat zijn deze nieuwe influencers precies, waarom werken ze zo goed en hoe kan jij hier gebruik van maken?

Wat zijn virtuele influencers en AI-avatars?

Een virtuele influencer is een digitaal personage, gecreëerd met behulp van AI (of animatie), die zich voordoet en gedraagt als echte influencer. Deze “influencers” hebben een eigen stijl, gedrag en vaak ook nog veel volgers. Meta heeft ook al haar eigen AI-bots gelanceerd, maar haalde deze offline na kritiek op transparantie en misleiding.

Een AI-avatar is een digitaal (merk)personage waarover jij de volledige controle hebt. Je kan dus zelf bepalen wat jouw AI-avatar moet vertellen en hoe deze dat moet doen. De meest gebruikte use case hiervan is het genereren van promotievideo's die door AI-technologieën zoals text-to-speech, deep learning en motion capture, niet meer van echte video’s te onderscheiden zijn. 

Waarom zetten steeds meer merken AI-avatars en virtuele influencers in?

We haalden het in de introductie al aan, maar virtuele influencers zullen (een deel van de) UGC-creators gaan vervangen. Hieronder zetten we de grootste voordelen hiervan voor je op een rijtje:


  1. Volledige Controle

Je kan fysieke content creators altijd een script en instructies meegeven, maar als het niet in één keer goed is, zal dit altijd meer tijd kosten dan het snel herschrijven van een prompt. Bovendien heb je nooit meer last van last-minute afzeggingen of afspraken die niet nagekomen worden. 


  1. Hogere Engagement

Virtuele influencers hebben in korte tijd al veel aandacht en interactie verworven. Ze zijn - met name nu nog - opvallend, vernieuwend en uniek in de massa echte influencers. Bedrijven die niet met UGC-creators samenwerken, kiezen vaak voor “faceless” video’s. Deze werken echter beduidend minder, mensen willen graag menselijke reviews zien voordat ze overgaan tot aankoop.


  1. Lagere Kosten

Misschien wel de voornaamste reden voor veel bedrijven om over te stappen op virtuele influencers: kostenbesparing. Hoewel de eerste investering relatief groot kan zijn, kan je AI-avatars eindeloos hergebruiken. Hierdoor maak je slechts één keer de kosten, maar heb je er voor langere tijd profijt van. 


  1. Multi-inzetbaarheid

Bij influencers betaal je meestal per post, reel of video. Soms moet je zelfs bijbetalen om de content op meerdere platforms te gebruiken. Bij AI-avatars heb je hier geen last van, je hebt zelf de controle over welke content je waar en wanneer wil gebruiken. 

Voordelen van AI-avatars

Hoe kan je hier als ondernemer zelf gebruik van maken?

Ook voor de kleinere ondernemers zijn er al talloze mogelijkheden om zelf te profiteren van deze technologie, wij delen hier de drie meest praktische opties. Wel geven we graag de disclaimer mee dat je altijd volwassen en voorzichtig met deze tools om moet gaan. Doordat je de volledige controle hebt, kan er helaas ook misbruik gemaakt worden van deze innovatieve tools. 


  1. Een eigen virtuele influencer

Zoals voetbalclubs en campings mascottes hebben, kan jij ook je eigen “Brand Ambassador" hebben. Gebruik een avatar, of fictieve animatie die klanten welkom heet, je een rondleiding geeft of producten/diensten toelicht. Laat deze AI Brand Ambassador ook terugkomen in je marketing- en overige uitingen om herkenbaarheid te vergroten. 


  1. AI-Generated video’s

Heb je geen zin (of vind je het spannend) om voor de camera te staan, kan je AI-avatars gebruiken om je productvideo’s, uitleg of e-learnings te maken. Zo kan je hoogwaardige videocontent leveren zonder zelf in beeld te komen. Ook kan je deze video’s gebruiken voor marketingdoeleinden, waarbij het toch minder geloofwaardig is als je zelf een review geeft. Dit kaart wel het volgende ethische aspect aan, want je wil niet als slager je eigen vlees keuren. Gebruik deze methode dus alleen om authentieke, anonieme reviews om te zetten in video reviews. 


  1. Werk samen met virtuele influencers

Er zijn al veel virtuele influencers aanwezig op social media. Je kan de beheerders van deze accounts vragen om een samenwerking met hun influencer aan te gaan. Een van de grootste campagnes hiermee was een samenwerking tussen BMW en Lil Miquela, waarbij Miquela werd gebruikt als beeldspraak voor de revolutie die de BMW iX2 teweeg zou brengen.

AI-Marketingstrategieën voor Ondernemers

Virtuele influencers zijn geen experiment meer

Wat begon als gimmick is inmiddels een krachtige tool die steeds meer wordt ingezet binnen de digitale marketing. Er zijn echter zoveel mogelijkheden dat niet alleen de marketingwereld hiervan profiteert.

Of je nu een webshop runt, of diensten aanbiedt, met de juiste strategie kan je deze technologie ongetwijfeld toepassen. AI-avatars bieden schaalbaarheid en kostenbesparing, terwijl je ook nog meer controle over de output krijgt. Hierdoor word je minder afhankelijk van externe partijen, wat de nodige langetermijnvoordelen met zich meebrengt.

Benieuwd hoe jij AI-avatars kan inzetten voor jouw bedrijf? Neem dan hieronder vrijblijvend contact met ons op, wij denken graag met je mee!

Waar AI de afgelopen tijd al druk bezig is om menselijke rollen over te nemen, begint het nu ook daadwerkelijk mensen te vervangen. Virtuele influencers zijn de nieuwste trend in het marketinglandschap. In plaats van hoge facturen en lastige afspraken met UGC-creators (betaalde content creators voor een merk) hoef je nu alleen nog maar een productfoto en script te uploaden. Maar wat zijn deze nieuwe influencers precies, waarom werken ze zo goed en hoe kan jij hier gebruik van maken?

Wat zijn virtuele influencers en AI-avatars?

Een virtuele influencer is een digitaal personage, gecreëerd met behulp van AI (of animatie), die zich voordoet en gedraagt als echte influencer. Deze “influencers” hebben een eigen stijl, gedrag en vaak ook nog veel volgers. Meta heeft ook al haar eigen AI-bots gelanceerd, maar haalde deze offline na kritiek op transparantie en misleiding.

Een AI-avatar is een digitaal (merk)personage waarover jij de volledige controle hebt. Je kan dus zelf bepalen wat jouw AI-avatar moet vertellen en hoe deze dat moet doen. De meest gebruikte use case hiervan is het genereren van promotievideo's die door AI-technologieën zoals text-to-speech, deep learning en motion capture, niet meer van echte video’s te onderscheiden zijn. 

Waarom zetten steeds meer merken AI-avatars en virtuele influencers in?

We haalden het in de introductie al aan, maar virtuele influencers zullen (een deel van de) UGC-creators gaan vervangen. Hieronder zetten we de grootste voordelen hiervan voor je op een rijtje:


  1. Volledige Controle

Je kan fysieke content creators altijd een script en instructies meegeven, maar als het niet in één keer goed is, zal dit altijd meer tijd kosten dan het snel herschrijven van een prompt. Bovendien heb je nooit meer last van last-minute afzeggingen of afspraken die niet nagekomen worden. 


  1. Hogere Engagement

Virtuele influencers hebben in korte tijd al veel aandacht en interactie verworven. Ze zijn - met name nu nog - opvallend, vernieuwend en uniek in de massa echte influencers. Bedrijven die niet met UGC-creators samenwerken, kiezen vaak voor “faceless” video’s. Deze werken echter beduidend minder, mensen willen graag menselijke reviews zien voordat ze overgaan tot aankoop.


  1. Lagere Kosten

Misschien wel de voornaamste reden voor veel bedrijven om over te stappen op virtuele influencers: kostenbesparing. Hoewel de eerste investering relatief groot kan zijn, kan je AI-avatars eindeloos hergebruiken. Hierdoor maak je slechts één keer de kosten, maar heb je er voor langere tijd profijt van. 


  1. Multi-inzetbaarheid

Bij influencers betaal je meestal per post, reel of video. Soms moet je zelfs bijbetalen om de content op meerdere platforms te gebruiken. Bij AI-avatars heb je hier geen last van, je hebt zelf de controle over welke content je waar en wanneer wil gebruiken. 

Voordelen van AI-avatars

Hoe kan je hier als ondernemer zelf gebruik van maken?

Ook voor de kleinere ondernemers zijn er al talloze mogelijkheden om zelf te profiteren van deze technologie, wij delen hier de drie meest praktische opties. Wel geven we graag de disclaimer mee dat je altijd volwassen en voorzichtig met deze tools om moet gaan. Doordat je de volledige controle hebt, kan er helaas ook misbruik gemaakt worden van deze innovatieve tools. 


  1. Een eigen virtuele influencer

Zoals voetbalclubs en campings mascottes hebben, kan jij ook je eigen “Brand Ambassador" hebben. Gebruik een avatar, of fictieve animatie die klanten welkom heet, je een rondleiding geeft of producten/diensten toelicht. Laat deze AI Brand Ambassador ook terugkomen in je marketing- en overige uitingen om herkenbaarheid te vergroten. 


  1. AI-Generated video’s

Heb je geen zin (of vind je het spannend) om voor de camera te staan, kan je AI-avatars gebruiken om je productvideo’s, uitleg of e-learnings te maken. Zo kan je hoogwaardige videocontent leveren zonder zelf in beeld te komen. Ook kan je deze video’s gebruiken voor marketingdoeleinden, waarbij het toch minder geloofwaardig is als je zelf een review geeft. Dit kaart wel het volgende ethische aspect aan, want je wil niet als slager je eigen vlees keuren. Gebruik deze methode dus alleen om authentieke, anonieme reviews om te zetten in video reviews. 


  1. Werk samen met virtuele influencers

Er zijn al veel virtuele influencers aanwezig op social media. Je kan de beheerders van deze accounts vragen om een samenwerking met hun influencer aan te gaan. Een van de grootste campagnes hiermee was een samenwerking tussen BMW en Lil Miquela, waarbij Miquela werd gebruikt als beeldspraak voor de revolutie die de BMW iX2 teweeg zou brengen.

AI-Marketingstrategieën voor Ondernemers

Virtuele influencers zijn geen experiment meer

Wat begon als gimmick is inmiddels een krachtige tool die steeds meer wordt ingezet binnen de digitale marketing. Er zijn echter zoveel mogelijkheden dat niet alleen de marketingwereld hiervan profiteert.

Of je nu een webshop runt, of diensten aanbiedt, met de juiste strategie kan je deze technologie ongetwijfeld toepassen. AI-avatars bieden schaalbaarheid en kostenbesparing, terwijl je ook nog meer controle over de output krijgt. Hierdoor word je minder afhankelijk van externe partijen, wat de nodige langetermijnvoordelen met zich meebrengt.

Benieuwd hoe jij AI-avatars kan inzetten voor jouw bedrijf? Neem dan hieronder vrijblijvend contact met ons op, wij denken graag met je mee!

Waar AI de afgelopen tijd al druk bezig is om menselijke rollen over te nemen, begint het nu ook daadwerkelijk mensen te vervangen. Virtuele influencers zijn de nieuwste trend in het marketinglandschap. In plaats van hoge facturen en lastige afspraken met UGC-creators (betaalde content creators voor een merk) hoef je nu alleen nog maar een productfoto en script te uploaden. Maar wat zijn deze nieuwe influencers precies, waarom werken ze zo goed en hoe kan jij hier gebruik van maken?

Wat zijn virtuele influencers en AI-avatars?

Een virtuele influencer is een digitaal personage, gecreëerd met behulp van AI (of animatie), die zich voordoet en gedraagt als echte influencer. Deze “influencers” hebben een eigen stijl, gedrag en vaak ook nog veel volgers. Meta heeft ook al haar eigen AI-bots gelanceerd, maar haalde deze offline na kritiek op transparantie en misleiding.

Een AI-avatar is een digitaal (merk)personage waarover jij de volledige controle hebt. Je kan dus zelf bepalen wat jouw AI-avatar moet vertellen en hoe deze dat moet doen. De meest gebruikte use case hiervan is het genereren van promotievideo's die door AI-technologieën zoals text-to-speech, deep learning en motion capture, niet meer van echte video’s te onderscheiden zijn. 

Waarom zetten steeds meer merken AI-avatars en virtuele influencers in?

We haalden het in de introductie al aan, maar virtuele influencers zullen (een deel van de) UGC-creators gaan vervangen. Hieronder zetten we de grootste voordelen hiervan voor je op een rijtje:


  1. Volledige Controle

Je kan fysieke content creators altijd een script en instructies meegeven, maar als het niet in één keer goed is, zal dit altijd meer tijd kosten dan het snel herschrijven van een prompt. Bovendien heb je nooit meer last van last-minute afzeggingen of afspraken die niet nagekomen worden. 


  1. Hogere Engagement

Virtuele influencers hebben in korte tijd al veel aandacht en interactie verworven. Ze zijn - met name nu nog - opvallend, vernieuwend en uniek in de massa echte influencers. Bedrijven die niet met UGC-creators samenwerken, kiezen vaak voor “faceless” video’s. Deze werken echter beduidend minder, mensen willen graag menselijke reviews zien voordat ze overgaan tot aankoop.


  1. Lagere Kosten

Misschien wel de voornaamste reden voor veel bedrijven om over te stappen op virtuele influencers: kostenbesparing. Hoewel de eerste investering relatief groot kan zijn, kan je AI-avatars eindeloos hergebruiken. Hierdoor maak je slechts één keer de kosten, maar heb je er voor langere tijd profijt van. 


  1. Multi-inzetbaarheid

Bij influencers betaal je meestal per post, reel of video. Soms moet je zelfs bijbetalen om de content op meerdere platforms te gebruiken. Bij AI-avatars heb je hier geen last van, je hebt zelf de controle over welke content je waar en wanneer wil gebruiken. 

Voordelen van AI-avatars

Hoe kan je hier als ondernemer zelf gebruik van maken?

Ook voor de kleinere ondernemers zijn er al talloze mogelijkheden om zelf te profiteren van deze technologie, wij delen hier de drie meest praktische opties. Wel geven we graag de disclaimer mee dat je altijd volwassen en voorzichtig met deze tools om moet gaan. Doordat je de volledige controle hebt, kan er helaas ook misbruik gemaakt worden van deze innovatieve tools. 


  1. Een eigen virtuele influencer

Zoals voetbalclubs en campings mascottes hebben, kan jij ook je eigen “Brand Ambassador" hebben. Gebruik een avatar, of fictieve animatie die klanten welkom heet, je een rondleiding geeft of producten/diensten toelicht. Laat deze AI Brand Ambassador ook terugkomen in je marketing- en overige uitingen om herkenbaarheid te vergroten. 


  1. AI-Generated video’s

Heb je geen zin (of vind je het spannend) om voor de camera te staan, kan je AI-avatars gebruiken om je productvideo’s, uitleg of e-learnings te maken. Zo kan je hoogwaardige videocontent leveren zonder zelf in beeld te komen. Ook kan je deze video’s gebruiken voor marketingdoeleinden, waarbij het toch minder geloofwaardig is als je zelf een review geeft. Dit kaart wel het volgende ethische aspect aan, want je wil niet als slager je eigen vlees keuren. Gebruik deze methode dus alleen om authentieke, anonieme reviews om te zetten in video reviews. 


  1. Werk samen met virtuele influencers

Er zijn al veel virtuele influencers aanwezig op social media. Je kan de beheerders van deze accounts vragen om een samenwerking met hun influencer aan te gaan. Een van de grootste campagnes hiermee was een samenwerking tussen BMW en Lil Miquela, waarbij Miquela werd gebruikt als beeldspraak voor de revolutie die de BMW iX2 teweeg zou brengen.

AI-Marketingstrategieën voor Ondernemers

Virtuele influencers zijn geen experiment meer

Wat begon als gimmick is inmiddels een krachtige tool die steeds meer wordt ingezet binnen de digitale marketing. Er zijn echter zoveel mogelijkheden dat niet alleen de marketingwereld hiervan profiteert.

Of je nu een webshop runt, of diensten aanbiedt, met de juiste strategie kan je deze technologie ongetwijfeld toepassen. AI-avatars bieden schaalbaarheid en kostenbesparing, terwijl je ook nog meer controle over de output krijgt. Hierdoor word je minder afhankelijk van externe partijen, wat de nodige langetermijnvoordelen met zich meebrengt.

Benieuwd hoe jij AI-avatars kan inzetten voor jouw bedrijf? Neem dan hieronder vrijblijvend contact met ons op, wij denken graag met je mee!

Altijd op de hoogte blijven van alles wat wij delen? Volg ons op social media!

Volg ons op social media!

Neem nu

contact op!

Contactformulier

Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

Neem nu

contact op!

Contactformulier

Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

Neem nu

contact op!

Contactformulier

Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!