
Blog
Van klant naar fan: hoe bouw je een community rond jouw webshop
Van klant naar fan: hoe bouw je een community rond jouw webshop


8 apr 2025
Barry van de Glind
Online ondernemers weten allemaal hoe lastig het kan zijn om klanten te binden in een steeds voller digitaal landschap. Veel mensen zoeken naar de laagste prijs, doen een eenmalige aankoop en kijken de eerstvolgende keer weer waar een soortgelijk product het goedkoopste is. Zonde! Juist met toenemende concurrentie zit er enorm veel groei in klantloyaliteit.
Het bouwen van een community om betrokkenheid te vergroten is de manier om klanten te veranderen in fans. In deze blog leggen we je aan de hand van concrete voorbeelden en tips uit hoe je ook een community kan opbouwen voor jouw merk.
Waarom wil je een community opbouwen?
Een community is geen nice-to-have meer, het is cruciaal om te overleven in deze competitieve setting. Het brengt namelijk veel voordelen, die andere merken niet binnen een korte periode kunnen nabootsen, denk hierbij aan:
Meer User Generated Content (en dus social proof)
Minder noodzaak voor betaalde advertenties
Veel betrokken klanten (ze voelen zich persoonlijk verbonden aan jouw merk)
Meer oprechte reviews
Een van de bekendste voorbeelden is Apple. Hun kracht zit hem niet in een unieke technologie, maar in de community van gebruikers die zich onderdeel voelen van iets groters dan een telefoon of computer. Zij voelen zich onderdeel van een innovatieve, creatieve beweging die haast als tweede levensstijl voelt. Deze verbondenheid zorgt ervoor dat Apple niet “gewoon” klanten heeft, maar ambassadeurs die het merk (en de merkidentiteit) verspreiden.
Hoe bouw je een community op?
Begin bij jouw verhaal
Je kan pas een community bouwen als je weet waar je voor staat. Dit klinkt heel logisch, maar gaat toch vaak nog mis. Stel vast wat jouw missie, toon en energie zijn en hou hieraan vast. Vaak willen klanten zich wel binden, maar als ze niet weten waar je voor staat, dan is dat simpelweg niet mogelijk. Stel jezelf daarom vragen als: “Wat willen wij toevoegen aan de wereld?", "Welke toon sluit aan op ons merk?” en “Waarom zouden klanten bij ons terug moeten komen?”. Pas hierna is het mogelijk om de juiste kanalen en strategie vast te stellen om aan die verbinding te gaan bouwen.
Kies het kanaal dat past bij jouw klanten
Niet ieder kanaal werkt evengoed voor jouw doelgroep. Kijk waar ze actief is en hoe jij op deze kanalen waarde kan delen. Hieronder een overzicht van welke kanalen geschikt kunnen zijn voor jouw bedrijf.

Een merk dat online zeer aanwezig is, Gymshark, heeft gekozen voor Instagram (en een stukje YouTube) als hoofdkanaal. Hier delen ze niet alleen hun producten, maar vooral klantverhalen en foto’s van hun ambassadeurs. Hierdoor komt het merk persoonlijker over en voelen grotere groepen zich aangetrokken tot het merk. Dit zie je ook veel bij influencer marketing, waarbij hun volgers overgaan tot aankoop omdat hun voorbeeld hetzelfde koopt.
Geef jouw leden een reden om te blijven
Een community werkt goed, maar wel als je zelf betrokken bent als merk. Je moet daarom altijd ook delen, meedenken en deelnemen in de community. Geef klanten echt het gevoel dat ze onderdeel zijn van iets speciaals (waarin Apple zoals eerder besproken in excelleert). Dit gevoel kan je op meerdere manier aanwakkeren, denk aan:
Het delen van behind-the-scenes content (zo geef je exclusieve inzichten en maak je jouw merk persoonlijker)
Het aanbieden van exclusieve pre-orders
Het opzetten van speciale VIP-kortingen voor actieve leden
Het vragen van productfeedback aan je meest loyale klanten
Laat je community jouw verhaal vertellen
Het spreekwoord: “de slager die zijn eigen vlees keurt” zal voor velen niet onbekend in de oren klinken. Bij merken werkt dit niet anders; mensen geloven mensen, geen merken. Dit is waar User Generated Content (UGC) een belangrijke rol speelt. Rituals en Hunkemoller hebben veel klanten die foto’s en video’s delen met hun producten. Deze merken reposten deze ervaringen, waardoor ze vertrouwen opbouwen en hun ambassadeurs in het zonnetje zetten.
Betrek klanten bij productkeuzes
Hoe meer je jouw community betrekt, hoe loyaler ze zijn. En dat biedt veel, ook niet direct financiële, voordelen. Zo kan je leden betrekken in laagdrempelige keuzes, zoals nieuwe kleuren of verpakkingen. Je kan echter ook veel diepgaande feedback bij hen vragen, ze gebruiken jouw producten tenslotte het meest van iedereen.
LEGO heeft hier zelfs een eigen platform voor, LEGO Ideas. Via dit platform kunnen fans hun eigen ideeën voor LEGO-sets en concepten indienen. Ieder idee dat 10.000 supporters krijgt, wordt door een expert beoordeeld en bij goedkeuring ook geproduceerd. De creatievelingen die het idee gemaakt, gesteund of gezien hebben voelen zich zo gehoord en gezien door het merk, waardoor ze zich extra betrokken voelen.
Blijf consistent en zichtbaar
Een community is net Rome, het is niet binnen één dag gebouwd. Het vergt consistentie, initiatief, aandacht maar bovenal (zeker met de opkomst van AI) menselijkheid. Je hoeft niet elk moment van de dag te posten maar probeer wel ritme en herkenbaarheid te creëren. Een paar simpele ideeën om het ritme er makkelijker in te houden zijn het posten van een “Tip van de week” of het doen van maandelijkse giveaways.

Fans zijn de belangrijkste klanten
Een webshop kan prima draaien op advertenties, sterker nog, het kan enorm lucratief zijn om met advertenties te werken. Het nadeel is alleen dat je niet bouwt aan een langetermijnrelatie met je klanten. Hoewel de snelle winst fijn is, zal je nooit bouwen aan iets dat voor langere tijd blijft. Het goede nieuws is dat je altijd kan beginnen aan het opbouwen van een community rond jouw merk. Krijg helder wie of wat je bent en doet, vorm het complete verhaal, vind een passend social media kanaal en betrek je fans actief in jouw community.
Wil je ook een community bouwen voor jouw merk, maar heb je hier niet de tijd of middelen voor? Wij denken graag vrijblijvend met je mee over een strategie, opzet en uitvoering. Neem hier contact met ons op en hoor wat er mogelijk is!
Online ondernemers weten allemaal hoe lastig het kan zijn om klanten te binden in een steeds voller digitaal landschap. Veel mensen zoeken naar de laagste prijs, doen een eenmalige aankoop en kijken de eerstvolgende keer weer waar een soortgelijk product het goedkoopste is. Zonde! Juist met toenemende concurrentie zit er enorm veel groei in klantloyaliteit.
Het bouwen van een community om betrokkenheid te vergroten is de manier om klanten te veranderen in fans. In deze blog leggen we je aan de hand van concrete voorbeelden en tips uit hoe je ook een community kan opbouwen voor jouw merk.
Waarom wil je een community opbouwen?
Een community is geen nice-to-have meer, het is cruciaal om te overleven in deze competitieve setting. Het brengt namelijk veel voordelen, die andere merken niet binnen een korte periode kunnen nabootsen, denk hierbij aan:
Meer User Generated Content (en dus social proof)
Minder noodzaak voor betaalde advertenties
Veel betrokken klanten (ze voelen zich persoonlijk verbonden aan jouw merk)
Meer oprechte reviews
Een van de bekendste voorbeelden is Apple. Hun kracht zit hem niet in een unieke technologie, maar in de community van gebruikers die zich onderdeel voelen van iets groters dan een telefoon of computer. Zij voelen zich onderdeel van een innovatieve, creatieve beweging die haast als tweede levensstijl voelt. Deze verbondenheid zorgt ervoor dat Apple niet “gewoon” klanten heeft, maar ambassadeurs die het merk (en de merkidentiteit) verspreiden.
Hoe bouw je een community op?
Begin bij jouw verhaal
Je kan pas een community bouwen als je weet waar je voor staat. Dit klinkt heel logisch, maar gaat toch vaak nog mis. Stel vast wat jouw missie, toon en energie zijn en hou hieraan vast. Vaak willen klanten zich wel binden, maar als ze niet weten waar je voor staat, dan is dat simpelweg niet mogelijk. Stel jezelf daarom vragen als: “Wat willen wij toevoegen aan de wereld?", "Welke toon sluit aan op ons merk?” en “Waarom zouden klanten bij ons terug moeten komen?”. Pas hierna is het mogelijk om de juiste kanalen en strategie vast te stellen om aan die verbinding te gaan bouwen.
Kies het kanaal dat past bij jouw klanten
Niet ieder kanaal werkt evengoed voor jouw doelgroep. Kijk waar ze actief is en hoe jij op deze kanalen waarde kan delen. Hieronder een overzicht van welke kanalen geschikt kunnen zijn voor jouw bedrijf.

Een merk dat online zeer aanwezig is, Gymshark, heeft gekozen voor Instagram (en een stukje YouTube) als hoofdkanaal. Hier delen ze niet alleen hun producten, maar vooral klantverhalen en foto’s van hun ambassadeurs. Hierdoor komt het merk persoonlijker over en voelen grotere groepen zich aangetrokken tot het merk. Dit zie je ook veel bij influencer marketing, waarbij hun volgers overgaan tot aankoop omdat hun voorbeeld hetzelfde koopt.
Geef jouw leden een reden om te blijven
Een community werkt goed, maar wel als je zelf betrokken bent als merk. Je moet daarom altijd ook delen, meedenken en deelnemen in de community. Geef klanten echt het gevoel dat ze onderdeel zijn van iets speciaals (waarin Apple zoals eerder besproken in excelleert). Dit gevoel kan je op meerdere manier aanwakkeren, denk aan:
Het delen van behind-the-scenes content (zo geef je exclusieve inzichten en maak je jouw merk persoonlijker)
Het aanbieden van exclusieve pre-orders
Het opzetten van speciale VIP-kortingen voor actieve leden
Het vragen van productfeedback aan je meest loyale klanten
Laat je community jouw verhaal vertellen
Het spreekwoord: “de slager die zijn eigen vlees keurt” zal voor velen niet onbekend in de oren klinken. Bij merken werkt dit niet anders; mensen geloven mensen, geen merken. Dit is waar User Generated Content (UGC) een belangrijke rol speelt. Rituals en Hunkemoller hebben veel klanten die foto’s en video’s delen met hun producten. Deze merken reposten deze ervaringen, waardoor ze vertrouwen opbouwen en hun ambassadeurs in het zonnetje zetten.
Betrek klanten bij productkeuzes
Hoe meer je jouw community betrekt, hoe loyaler ze zijn. En dat biedt veel, ook niet direct financiële, voordelen. Zo kan je leden betrekken in laagdrempelige keuzes, zoals nieuwe kleuren of verpakkingen. Je kan echter ook veel diepgaande feedback bij hen vragen, ze gebruiken jouw producten tenslotte het meest van iedereen.
LEGO heeft hier zelfs een eigen platform voor, LEGO Ideas. Via dit platform kunnen fans hun eigen ideeën voor LEGO-sets en concepten indienen. Ieder idee dat 10.000 supporters krijgt, wordt door een expert beoordeeld en bij goedkeuring ook geproduceerd. De creatievelingen die het idee gemaakt, gesteund of gezien hebben voelen zich zo gehoord en gezien door het merk, waardoor ze zich extra betrokken voelen.
Blijf consistent en zichtbaar
Een community is net Rome, het is niet binnen één dag gebouwd. Het vergt consistentie, initiatief, aandacht maar bovenal (zeker met de opkomst van AI) menselijkheid. Je hoeft niet elk moment van de dag te posten maar probeer wel ritme en herkenbaarheid te creëren. Een paar simpele ideeën om het ritme er makkelijker in te houden zijn het posten van een “Tip van de week” of het doen van maandelijkse giveaways.

Fans zijn de belangrijkste klanten
Een webshop kan prima draaien op advertenties, sterker nog, het kan enorm lucratief zijn om met advertenties te werken. Het nadeel is alleen dat je niet bouwt aan een langetermijnrelatie met je klanten. Hoewel de snelle winst fijn is, zal je nooit bouwen aan iets dat voor langere tijd blijft. Het goede nieuws is dat je altijd kan beginnen aan het opbouwen van een community rond jouw merk. Krijg helder wie of wat je bent en doet, vorm het complete verhaal, vind een passend social media kanaal en betrek je fans actief in jouw community.
Wil je ook een community bouwen voor jouw merk, maar heb je hier niet de tijd of middelen voor? Wij denken graag vrijblijvend met je mee over een strategie, opzet en uitvoering. Neem hier contact met ons op en hoor wat er mogelijk is!
Online ondernemers weten allemaal hoe lastig het kan zijn om klanten te binden in een steeds voller digitaal landschap. Veel mensen zoeken naar de laagste prijs, doen een eenmalige aankoop en kijken de eerstvolgende keer weer waar een soortgelijk product het goedkoopste is. Zonde! Juist met toenemende concurrentie zit er enorm veel groei in klantloyaliteit.
Het bouwen van een community om betrokkenheid te vergroten is de manier om klanten te veranderen in fans. In deze blog leggen we je aan de hand van concrete voorbeelden en tips uit hoe je ook een community kan opbouwen voor jouw merk.
Waarom wil je een community opbouwen?
Een community is geen nice-to-have meer, het is cruciaal om te overleven in deze competitieve setting. Het brengt namelijk veel voordelen, die andere merken niet binnen een korte periode kunnen nabootsen, denk hierbij aan:
Meer User Generated Content (en dus social proof)
Minder noodzaak voor betaalde advertenties
Veel betrokken klanten (ze voelen zich persoonlijk verbonden aan jouw merk)
Meer oprechte reviews
Een van de bekendste voorbeelden is Apple. Hun kracht zit hem niet in een unieke technologie, maar in de community van gebruikers die zich onderdeel voelen van iets groters dan een telefoon of computer. Zij voelen zich onderdeel van een innovatieve, creatieve beweging die haast als tweede levensstijl voelt. Deze verbondenheid zorgt ervoor dat Apple niet “gewoon” klanten heeft, maar ambassadeurs die het merk (en de merkidentiteit) verspreiden.
Hoe bouw je een community op?
Begin bij jouw verhaal
Je kan pas een community bouwen als je weet waar je voor staat. Dit klinkt heel logisch, maar gaat toch vaak nog mis. Stel vast wat jouw missie, toon en energie zijn en hou hieraan vast. Vaak willen klanten zich wel binden, maar als ze niet weten waar je voor staat, dan is dat simpelweg niet mogelijk. Stel jezelf daarom vragen als: “Wat willen wij toevoegen aan de wereld?", "Welke toon sluit aan op ons merk?” en “Waarom zouden klanten bij ons terug moeten komen?”. Pas hierna is het mogelijk om de juiste kanalen en strategie vast te stellen om aan die verbinding te gaan bouwen.
Kies het kanaal dat past bij jouw klanten
Niet ieder kanaal werkt evengoed voor jouw doelgroep. Kijk waar ze actief is en hoe jij op deze kanalen waarde kan delen. Hieronder een overzicht van welke kanalen geschikt kunnen zijn voor jouw bedrijf.

Een merk dat online zeer aanwezig is, Gymshark, heeft gekozen voor Instagram (en een stukje YouTube) als hoofdkanaal. Hier delen ze niet alleen hun producten, maar vooral klantverhalen en foto’s van hun ambassadeurs. Hierdoor komt het merk persoonlijker over en voelen grotere groepen zich aangetrokken tot het merk. Dit zie je ook veel bij influencer marketing, waarbij hun volgers overgaan tot aankoop omdat hun voorbeeld hetzelfde koopt.
Geef jouw leden een reden om te blijven
Een community werkt goed, maar wel als je zelf betrokken bent als merk. Je moet daarom altijd ook delen, meedenken en deelnemen in de community. Geef klanten echt het gevoel dat ze onderdeel zijn van iets speciaals (waarin Apple zoals eerder besproken in excelleert). Dit gevoel kan je op meerdere manier aanwakkeren, denk aan:
Het delen van behind-the-scenes content (zo geef je exclusieve inzichten en maak je jouw merk persoonlijker)
Het aanbieden van exclusieve pre-orders
Het opzetten van speciale VIP-kortingen voor actieve leden
Het vragen van productfeedback aan je meest loyale klanten
Laat je community jouw verhaal vertellen
Het spreekwoord: “de slager die zijn eigen vlees keurt” zal voor velen niet onbekend in de oren klinken. Bij merken werkt dit niet anders; mensen geloven mensen, geen merken. Dit is waar User Generated Content (UGC) een belangrijke rol speelt. Rituals en Hunkemoller hebben veel klanten die foto’s en video’s delen met hun producten. Deze merken reposten deze ervaringen, waardoor ze vertrouwen opbouwen en hun ambassadeurs in het zonnetje zetten.
Betrek klanten bij productkeuzes
Hoe meer je jouw community betrekt, hoe loyaler ze zijn. En dat biedt veel, ook niet direct financiële, voordelen. Zo kan je leden betrekken in laagdrempelige keuzes, zoals nieuwe kleuren of verpakkingen. Je kan echter ook veel diepgaande feedback bij hen vragen, ze gebruiken jouw producten tenslotte het meest van iedereen.
LEGO heeft hier zelfs een eigen platform voor, LEGO Ideas. Via dit platform kunnen fans hun eigen ideeën voor LEGO-sets en concepten indienen. Ieder idee dat 10.000 supporters krijgt, wordt door een expert beoordeeld en bij goedkeuring ook geproduceerd. De creatievelingen die het idee gemaakt, gesteund of gezien hebben voelen zich zo gehoord en gezien door het merk, waardoor ze zich extra betrokken voelen.
Blijf consistent en zichtbaar
Een community is net Rome, het is niet binnen één dag gebouwd. Het vergt consistentie, initiatief, aandacht maar bovenal (zeker met de opkomst van AI) menselijkheid. Je hoeft niet elk moment van de dag te posten maar probeer wel ritme en herkenbaarheid te creëren. Een paar simpele ideeën om het ritme er makkelijker in te houden zijn het posten van een “Tip van de week” of het doen van maandelijkse giveaways.

Fans zijn de belangrijkste klanten
Een webshop kan prima draaien op advertenties, sterker nog, het kan enorm lucratief zijn om met advertenties te werken. Het nadeel is alleen dat je niet bouwt aan een langetermijnrelatie met je klanten. Hoewel de snelle winst fijn is, zal je nooit bouwen aan iets dat voor langere tijd blijft. Het goede nieuws is dat je altijd kan beginnen aan het opbouwen van een community rond jouw merk. Krijg helder wie of wat je bent en doet, vorm het complete verhaal, vind een passend social media kanaal en betrek je fans actief in jouw community.
Wil je ook een community bouwen voor jouw merk, maar heb je hier niet de tijd of middelen voor? Wij denken graag vrijblijvend met je mee over een strategie, opzet en uitvoering. Neem hier contact met ons op en hoor wat er mogelijk is!

Neem nu
contact op!
Contactformulier
Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

Neem nu
contact op!
Contactformulier
Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

Neem nu
contact op!
Contactformulier
Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!
Copyright © 2025 Clixmedia. All rights reserved.