Sticky Navigation: De Upgrade Die Jouw Website Een Boost Geeft

Sticky Navigation: De Upgrade Die Jouw Website Een Boost Geeft

Sticky Navigation: De Upgrade Die Jouw Website Een Boost Geeft

20 november 2024

Barry van de Glind

Je bent je er ongetwijfeld van bewust dat een goede website belangrijk is om jouw bedrijf zichtbaar te maken voor potentiële klanten. Het is daarom belangrijk om over al je designkeuzes na te denken. Sticky Navigation, een navigatiebalk die te allen tijde zichtbaar blijft, is een doorslaggevende keuze voor de uitstraling van jouw website.


In deze blog leggen we je uit wat sticky navigation precies is, wat de voordelen zijn, enkele praktische tips en voor welk type websites sticky navigation geschikt is. Zo kan jij de beste beslissing maken voor jouw website!


Wat is Sticky Navigation?

Sticky navigation is een navigatiebalk die altijd vast blijft staan, zelfs wanneer er over de pagina gescrold wordt. In plaats van dat bezoekers weer helemaal naar boven moeten scrollen om naar een andere pagina te navigeren, blijft de menubalk altijd zichtbaar. Dit maakt het eenvoudiger en gebruiksvriendelijker om over een website te navigeren, wat weer blije bezoekers oplevert. 


Waarom Sticky Navigation toepassen?

Sticky navigation is dus veel meer dan slechts een leuke toevoeging; het heeft een aantal bepalende voordelen die de algemene ervaring van jouw website kan verbeteren. De belangrijkste redenen om sticky navigation dan ook toe te voegen zijn:


  1. Verbeterde gebruiksvriendelijkheid

Met sticky navigation hoeft een bezoeker niet helemaal terug naar boven te scrollen om zich over de verschillende pagina’s te verplaatsen. Vooral voor telefoonbezoekers is dit enorm handig, want scrollen kan dan best lang duren. 


  1. Lagere bounce rate

Bezoekers raken snel gefrustreerd als ze te lang moeten zoeken naar informatie. Sticky navigation zorgt ervoor dat bezoekers sneller en gemakkelijker kunnen vinden wat ze zoeken. Hierdoor neemt de kans dat ze vroegtijdig afhaken af.


  1. Hogere conversies

Op sticky navigation banners staat meestal ook een Call-to-Action (CTA). Doordat deze CTA altijd in beeld is, wordt de kans vergroot dat een bezoeker hier op klikt. Vooral bij webshops met een winkelmandje zijn grote verschillen zichtbaar.


  1. Professionele uitstraling

Het gebruik van goed ontworpen sticky navigation kan jouw website bovendien ook een moderne, professionele uitstraling geven. Doordat je inspeelt op intuïtie van de bezoekers kan je een positieve indruk achterlaten.   


Wanneer Sticky Navigation toepassen?

Als het goed is, heb je nu een beter beeld van de voordelen van een sticky navigation. Het is echter niet een must voor alle websites! We leggen je hieronder graag uit wanneer het verstandig is om wel, of juist niet, voor sticky navigation te kiezen:


  • Informatieve websites en webshops

Websites met veel verschillende pagina’s en onderdelen, zoals webshops en informatieve websites, hebben vaak baat bij sticky navigation. Bezoekers kunnen eenvoudig door de grote hoeveelheid content navigeren zonder eindeloos te hoeven scrollen, zoals eerder vermeld is dit vooral telefoonbezoekers een groot voordeel. 


  • Dienstverleners

Als je met jouw bedrijf dienst(en) aanbiedt, zoals bijvoorbeeld een schoonheidssalon, accountant of aannemer, dan helpt een sticky navigation om bezoekers sneller actie te laten ondernemen. Je hebt hierdoor namelijk de mogelijkheid om een Call-to-Action permanent zichtbaar te maken, dit maakt het laagdrempeliger om contact op te nemen of om een afspraak te maken. 


  • One-Pagers (één-pagina websites)

Voor websites die bestaan uit één pagina is sticky navigation vaak overbodig. Bezoekers kunnen al eenvoudig door de inhoud scrollen en hoeven niet naar andere pagina’s te navigeren. Doordat sticky navigation wel professioneel oogt, kan hier alsnog voor gekozen worden. Zorg dan wel dat de header niet te groot wordt, dit kan storend werken.


  • Grote headers

Als je veel informatie kwijt wilt in jouw header, waardoor deze erg groot wordt, pas dan op met het gebruik van sticky navigation. Het kan dan onnodig veel ruimte in beslag nemen en afleiden van de content op jouw website. Houd het ontwerp dus strak en simpel om te voorkomen dat de gebruikerservaring negatief wordt beïnvloed. 


Tips voor effectieve sticky navigation

  1. Maak het menu niet te groot

Sticky navigation moet functioneel zijn, dus zorg dat het geen obstakel wordt. Kies alleen de belangrijkste menu-onderdelen en hou het ontwerp strak


  1. Zorg voor contrast

Zorg dat het menu op alle delen van jouw website goed zichtbaar is. Gebruik kleuren die goed blenden met de achtergrond zonder te overheersen. 


  1. Test op mobiel en desktop

Voordat je sticky navigation live gaat, test het eerst op verschillende apparaten. Soms werkt sticky navigation perfect op een desktop scherm, maar wordt deze onnodig groot op een mobiel. 


Sticky navigation kan jouw website een flinke gebruiksvriendelijke boost geven. Het is vooral nuttig voor websites met veel pagina’s en dienstverleners die bezoekers willen aanzetten tot actie. Toch is het niet voor iedere website een must have; voor eenvoudige websites of onepagers kan het zelfs averechts werken. Denk daarom altijd goed na over de keuze en test het effect om zeker te weten dat je de gewenste resultaten behaalt. 


Ben je van plan een nieuwe website te maken of wil je jouw huidige website optimaliseren? Wij, van Clixmedia, helpen je graag verder met het vinden van de perfecte navigatieoplossingen voor jouw website!

Je bent je er ongetwijfeld van bewust dat een goede website belangrijk is om jouw bedrijf zichtbaar te maken voor potentiële klanten. Het is daarom belangrijk om over al je designkeuzes na te denken. Sticky Navigation, een navigatiebalk die te allen tijde zichtbaar blijft, is een doorslaggevende keuze voor de uitstraling van jouw website.


In deze blog leggen we je uit wat sticky navigation precies is, wat de voordelen zijn, enkele praktische tips en voor welk type websites sticky navigation geschikt is. Zo kan jij de beste beslissing maken voor jouw website!


Wat is Sticky Navigation?

Sticky navigation is een navigatiebalk die altijd vast blijft staan, zelfs wanneer er over de pagina gescrold wordt. In plaats van dat bezoekers weer helemaal naar boven moeten scrollen om naar een andere pagina te navigeren, blijft de menubalk altijd zichtbaar. Dit maakt het eenvoudiger en gebruiksvriendelijker om over een website te navigeren, wat weer blije bezoekers oplevert. 


Waarom Sticky Navigation toepassen?

Sticky navigation is dus veel meer dan slechts een leuke toevoeging; het heeft een aantal bepalende voordelen die de algemene ervaring van jouw website kan verbeteren. De belangrijkste redenen om sticky navigation dan ook toe te voegen zijn:


  1. Verbeterde gebruiksvriendelijkheid

Met sticky navigation hoeft een bezoeker niet helemaal terug naar boven te scrollen om zich over de verschillende pagina’s te verplaatsen. Vooral voor telefoonbezoekers is dit enorm handig, want scrollen kan dan best lang duren. 


  1. Lagere bounce rate

Bezoekers raken snel gefrustreerd als ze te lang moeten zoeken naar informatie. Sticky navigation zorgt ervoor dat bezoekers sneller en gemakkelijker kunnen vinden wat ze zoeken. Hierdoor neemt de kans dat ze vroegtijdig afhaken af.


  1. Hogere conversies

Op sticky navigation banners staat meestal ook een Call-to-Action (CTA). Doordat deze CTA altijd in beeld is, wordt de kans vergroot dat een bezoeker hier op klikt. Vooral bij webshops met een winkelmandje zijn grote verschillen zichtbaar.


  1. Professionele uitstraling

Het gebruik van goed ontworpen sticky navigation kan jouw website bovendien ook een moderne, professionele uitstraling geven. Doordat je inspeelt op intuïtie van de bezoekers kan je een positieve indruk achterlaten.   


Wanneer Sticky Navigation toepassen?

Als het goed is, heb je nu een beter beeld van de voordelen van een sticky navigation. Het is echter niet een must voor alle websites! We leggen je hieronder graag uit wanneer het verstandig is om wel, of juist niet, voor sticky navigation te kiezen:


  • Informatieve websites en webshops

Websites met veel verschillende pagina’s en onderdelen, zoals webshops en informatieve websites, hebben vaak baat bij sticky navigation. Bezoekers kunnen eenvoudig door de grote hoeveelheid content navigeren zonder eindeloos te hoeven scrollen, zoals eerder vermeld is dit vooral telefoonbezoekers een groot voordeel. 


  • Dienstverleners

Als je met jouw bedrijf dienst(en) aanbiedt, zoals bijvoorbeeld een schoonheidssalon, accountant of aannemer, dan helpt een sticky navigation om bezoekers sneller actie te laten ondernemen. Je hebt hierdoor namelijk de mogelijkheid om een Call-to-Action permanent zichtbaar te maken, dit maakt het laagdrempeliger om contact op te nemen of om een afspraak te maken. 


  • One-Pagers (één-pagina websites)

Voor websites die bestaan uit één pagina is sticky navigation vaak overbodig. Bezoekers kunnen al eenvoudig door de inhoud scrollen en hoeven niet naar andere pagina’s te navigeren. Doordat sticky navigation wel professioneel oogt, kan hier alsnog voor gekozen worden. Zorg dan wel dat de header niet te groot wordt, dit kan storend werken.


  • Grote headers

Als je veel informatie kwijt wilt in jouw header, waardoor deze erg groot wordt, pas dan op met het gebruik van sticky navigation. Het kan dan onnodig veel ruimte in beslag nemen en afleiden van de content op jouw website. Houd het ontwerp dus strak en simpel om te voorkomen dat de gebruikerservaring negatief wordt beïnvloed. 


Tips voor effectieve sticky navigation

  1. Maak het menu niet te groot

Sticky navigation moet functioneel zijn, dus zorg dat het geen obstakel wordt. Kies alleen de belangrijkste menu-onderdelen en hou het ontwerp strak


  1. Zorg voor contrast

Zorg dat het menu op alle delen van jouw website goed zichtbaar is. Gebruik kleuren die goed blenden met de achtergrond zonder te overheersen. 


  1. Test op mobiel en desktop

Voordat je sticky navigation live gaat, test het eerst op verschillende apparaten. Soms werkt sticky navigation perfect op een desktop scherm, maar wordt deze onnodig groot op een mobiel. 


Sticky navigation kan jouw website een flinke gebruiksvriendelijke boost geven. Het is vooral nuttig voor websites met veel pagina’s en dienstverleners die bezoekers willen aanzetten tot actie. Toch is het niet voor iedere website een must have; voor eenvoudige websites of onepagers kan het zelfs averechts werken. Denk daarom altijd goed na over de keuze en test het effect om zeker te weten dat je de gewenste resultaten behaalt. 


Ben je van plan een nieuwe website te maken of wil je jouw huidige website optimaliseren? Wij, van Clixmedia, helpen je graag verder met het vinden van de perfecte navigatieoplossingen voor jouw website!

Je bent je er ongetwijfeld van bewust dat een goede website belangrijk is om jouw bedrijf zichtbaar te maken voor potentiële klanten. Het is daarom belangrijk om over al je designkeuzes na te denken. Sticky Navigation, een navigatiebalk die te allen tijde zichtbaar blijft, is een doorslaggevende keuze voor de uitstraling van jouw website.


In deze blog leggen we je uit wat sticky navigation precies is, wat de voordelen zijn, enkele praktische tips en voor welk type websites sticky navigation geschikt is. Zo kan jij de beste beslissing maken voor jouw website!


Wat is Sticky Navigation?

Sticky navigation is een navigatiebalk die altijd vast blijft staan, zelfs wanneer er over de pagina gescrold wordt. In plaats van dat bezoekers weer helemaal naar boven moeten scrollen om naar een andere pagina te navigeren, blijft de menubalk altijd zichtbaar. Dit maakt het eenvoudiger en gebruiksvriendelijker om over een website te navigeren, wat weer blije bezoekers oplevert. 


Waarom Sticky Navigation toepassen?

Sticky navigation is dus veel meer dan slechts een leuke toevoeging; het heeft een aantal bepalende voordelen die de algemene ervaring van jouw website kan verbeteren. De belangrijkste redenen om sticky navigation dan ook toe te voegen zijn:


  1. Verbeterde gebruiksvriendelijkheid

Met sticky navigation hoeft een bezoeker niet helemaal terug naar boven te scrollen om zich over de verschillende pagina’s te verplaatsen. Vooral voor telefoonbezoekers is dit enorm handig, want scrollen kan dan best lang duren. 


  1. Lagere bounce rate

Bezoekers raken snel gefrustreerd als ze te lang moeten zoeken naar informatie. Sticky navigation zorgt ervoor dat bezoekers sneller en gemakkelijker kunnen vinden wat ze zoeken. Hierdoor neemt de kans dat ze vroegtijdig afhaken af.


  1. Hogere conversies

Op sticky navigation banners staat meestal ook een Call-to-Action (CTA). Doordat deze CTA altijd in beeld is, wordt de kans vergroot dat een bezoeker hier op klikt. Vooral bij webshops met een winkelmandje zijn grote verschillen zichtbaar.


  1. Professionele uitstraling

Het gebruik van goed ontworpen sticky navigation kan jouw website bovendien ook een moderne, professionele uitstraling geven. Doordat je inspeelt op intuïtie van de bezoekers kan je een positieve indruk achterlaten.   


Wanneer Sticky Navigation toepassen?

Als het goed is, heb je nu een beter beeld van de voordelen van een sticky navigation. Het is echter niet een must voor alle websites! We leggen je hieronder graag uit wanneer het verstandig is om wel, of juist niet, voor sticky navigation te kiezen:


  • Informatieve websites en webshops

Websites met veel verschillende pagina’s en onderdelen, zoals webshops en informatieve websites, hebben vaak baat bij sticky navigation. Bezoekers kunnen eenvoudig door de grote hoeveelheid content navigeren zonder eindeloos te hoeven scrollen, zoals eerder vermeld is dit vooral telefoonbezoekers een groot voordeel. 


  • Dienstverleners

Als je met jouw bedrijf dienst(en) aanbiedt, zoals bijvoorbeeld een schoonheidssalon, accountant of aannemer, dan helpt een sticky navigation om bezoekers sneller actie te laten ondernemen. Je hebt hierdoor namelijk de mogelijkheid om een Call-to-Action permanent zichtbaar te maken, dit maakt het laagdrempeliger om contact op te nemen of om een afspraak te maken. 


  • One-Pagers (één-pagina websites)

Voor websites die bestaan uit één pagina is sticky navigation vaak overbodig. Bezoekers kunnen al eenvoudig door de inhoud scrollen en hoeven niet naar andere pagina’s te navigeren. Doordat sticky navigation wel professioneel oogt, kan hier alsnog voor gekozen worden. Zorg dan wel dat de header niet te groot wordt, dit kan storend werken.


  • Grote headers

Als je veel informatie kwijt wilt in jouw header, waardoor deze erg groot wordt, pas dan op met het gebruik van sticky navigation. Het kan dan onnodig veel ruimte in beslag nemen en afleiden van de content op jouw website. Houd het ontwerp dus strak en simpel om te voorkomen dat de gebruikerservaring negatief wordt beïnvloed. 


Tips voor effectieve sticky navigation

  1. Maak het menu niet te groot

Sticky navigation moet functioneel zijn, dus zorg dat het geen obstakel wordt. Kies alleen de belangrijkste menu-onderdelen en hou het ontwerp strak


  1. Zorg voor contrast

Zorg dat het menu op alle delen van jouw website goed zichtbaar is. Gebruik kleuren die goed blenden met de achtergrond zonder te overheersen. 


  1. Test op mobiel en desktop

Voordat je sticky navigation live gaat, test het eerst op verschillende apparaten. Soms werkt sticky navigation perfect op een desktop scherm, maar wordt deze onnodig groot op een mobiel. 


Sticky navigation kan jouw website een flinke gebruiksvriendelijke boost geven. Het is vooral nuttig voor websites met veel pagina’s en dienstverleners die bezoekers willen aanzetten tot actie. Toch is het niet voor iedere website een must have; voor eenvoudige websites of onepagers kan het zelfs averechts werken. Denk daarom altijd goed na over de keuze en test het effect om zeker te weten dat je de gewenste resultaten behaalt. 


Ben je van plan een nieuwe website te maken of wil je jouw huidige website optimaliseren? Wij, van Clixmedia, helpen je graag verder met het vinden van de perfecte navigatieoplossingen voor jouw website!

Je bent je er ongetwijfeld van bewust dat een goede website belangrijk is om jouw bedrijf zichtbaar te maken voor potentiële klanten. Het is daarom belangrijk om over al je designkeuzes na te denken. Sticky Navigation, een navigatiebalk die te allen tijde zichtbaar blijft, is een doorslaggevende keuze voor de uitstraling van jouw website.


In deze blog leggen we je uit wat sticky navigation precies is, wat de voordelen zijn, enkele praktische tips en voor welk type websites sticky navigation geschikt is. Zo kan jij de beste beslissing maken voor jouw website!


Wat is Sticky Navigation?

Sticky navigation is een navigatiebalk die altijd vast blijft staan, zelfs wanneer er over de pagina gescrold wordt. In plaats van dat bezoekers weer helemaal naar boven moeten scrollen om naar een andere pagina te navigeren, blijft de menubalk altijd zichtbaar. Dit maakt het eenvoudiger en gebruiksvriendelijker om over een website te navigeren, wat weer blije bezoekers oplevert. 


Waarom Sticky Navigation toepassen?

Sticky navigation is dus veel meer dan slechts een leuke toevoeging; het heeft een aantal bepalende voordelen die de algemene ervaring van jouw website kan verbeteren. De belangrijkste redenen om sticky navigation dan ook toe te voegen zijn:


  1. Verbeterde gebruiksvriendelijkheid

Met sticky navigation hoeft een bezoeker niet helemaal terug naar boven te scrollen om zich over de verschillende pagina’s te verplaatsen. Vooral voor telefoonbezoekers is dit enorm handig, want scrollen kan dan best lang duren. 


  1. Lagere bounce rate

Bezoekers raken snel gefrustreerd als ze te lang moeten zoeken naar informatie. Sticky navigation zorgt ervoor dat bezoekers sneller en gemakkelijker kunnen vinden wat ze zoeken. Hierdoor neemt de kans dat ze vroegtijdig afhaken af.


  1. Hogere conversies

Op sticky navigation banners staat meestal ook een Call-to-Action (CTA). Doordat deze CTA altijd in beeld is, wordt de kans vergroot dat een bezoeker hier op klikt. Vooral bij webshops met een winkelmandje zijn grote verschillen zichtbaar.


  1. Professionele uitstraling

Het gebruik van goed ontworpen sticky navigation kan jouw website bovendien ook een moderne, professionele uitstraling geven. Doordat je inspeelt op intuïtie van de bezoekers kan je een positieve indruk achterlaten.   


Wanneer Sticky Navigation toepassen?

Als het goed is, heb je nu een beter beeld van de voordelen van een sticky navigation. Het is echter niet een must voor alle websites! We leggen je hieronder graag uit wanneer het verstandig is om wel, of juist niet, voor sticky navigation te kiezen:


  • Informatieve websites en webshops

Websites met veel verschillende pagina’s en onderdelen, zoals webshops en informatieve websites, hebben vaak baat bij sticky navigation. Bezoekers kunnen eenvoudig door de grote hoeveelheid content navigeren zonder eindeloos te hoeven scrollen, zoals eerder vermeld is dit vooral telefoonbezoekers een groot voordeel. 


  • Dienstverleners

Als je met jouw bedrijf dienst(en) aanbiedt, zoals bijvoorbeeld een schoonheidssalon, accountant of aannemer, dan helpt een sticky navigation om bezoekers sneller actie te laten ondernemen. Je hebt hierdoor namelijk de mogelijkheid om een Call-to-Action permanent zichtbaar te maken, dit maakt het laagdrempeliger om contact op te nemen of om een afspraak te maken. 


  • One-Pagers (één-pagina websites)

Voor websites die bestaan uit één pagina is sticky navigation vaak overbodig. Bezoekers kunnen al eenvoudig door de inhoud scrollen en hoeven niet naar andere pagina’s te navigeren. Doordat sticky navigation wel professioneel oogt, kan hier alsnog voor gekozen worden. Zorg dan wel dat de header niet te groot wordt, dit kan storend werken.


  • Grote headers

Als je veel informatie kwijt wilt in jouw header, waardoor deze erg groot wordt, pas dan op met het gebruik van sticky navigation. Het kan dan onnodig veel ruimte in beslag nemen en afleiden van de content op jouw website. Houd het ontwerp dus strak en simpel om te voorkomen dat de gebruikerservaring negatief wordt beïnvloed. 


Tips voor effectieve sticky navigation

  1. Maak het menu niet te groot

Sticky navigation moet functioneel zijn, dus zorg dat het geen obstakel wordt. Kies alleen de belangrijkste menu-onderdelen en hou het ontwerp strak


  1. Zorg voor contrast

Zorg dat het menu op alle delen van jouw website goed zichtbaar is. Gebruik kleuren die goed blenden met de achtergrond zonder te overheersen. 


  1. Test op mobiel en desktop

Voordat je sticky navigation live gaat, test het eerst op verschillende apparaten. Soms werkt sticky navigation perfect op een desktop scherm, maar wordt deze onnodig groot op een mobiel. 


Sticky navigation kan jouw website een flinke gebruiksvriendelijke boost geven. Het is vooral nuttig voor websites met veel pagina’s en dienstverleners die bezoekers willen aanzetten tot actie. Toch is het niet voor iedere website een must have; voor eenvoudige websites of onepagers kan het zelfs averechts werken. Denk daarom altijd goed na over de keuze en test het effect om zeker te weten dat je de gewenste resultaten behaalt. 


Ben je van plan een nieuwe website te maken of wil je jouw huidige website optimaliseren? Wij, van Clixmedia, helpen je graag verder met het vinden van de perfecte navigatieoplossingen voor jouw website!

De nieuwste blogs gratis in je mail?

De nieuwste blogs gratis in je mail?

Plan nu een vrijblijvend gesprek in!

Een gesprek op een moment dat het jou uitkomt! Hierna weet je precies wat je kan verwachten en of onze visie bij jou past!

Contactformulier

Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

De mannen van Clix Media hebben mij onwijs geholpen! Al mijn wensen zijn perfect verwerkt in mijn website!


Mario van Tack Legal

Plan nu een vrijblijvend gesprek in!

Een gesprek op een moment dat het jou uitkomt! Hierna weet je precies wat je kan verwachten en of onze visie bij jou past!

Contactformulier

Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

Plan nu een vrijblijvend gesprek in!

Een gesprek op een moment dat het jou uitkomt! Hierna weet je precies wat je kan verwachten en of onze visie bij jou past!

Contactformulier

Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

De mannen van Clix Media hebben mij onwijs geholpen! Al mijn wensen zijn perfect verwerkt in mijn website!


Mario van Tack Legal

Plan nu een vrijblijvend gesprek in!

Een gesprek op een moment dat het jou uitkomt! Hierna weet je precies wat je kan verwachten en of onze visie bij jou past!

Contactformulier

Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

De mannen van Clix Media hebben mij onwijs geholpen! Al mijn wensen zijn perfect verwerkt in mijn website!


Mario van Tack Legal