Abstract image of a network of interconnected nodes

Blog

Linkbuilding in 2025: Deze 6 strategieën werken wel

Linkbuilding in 2025: Deze 6 strategieën werken wel

21 mrt 2025

Barry van de Glind

SEO wordt door velen als verleden tijd omschreven, maar niets is minder waar. De manier waarop SEO werkt is daarentegen wel erg veranderd. Autoriteit en waarde zijn tegenwoordig verreweg de belangrijkste factoren, waardoor linkbuilding essentieel blijft voor je online vindbaarheid. 

Maar waar het vroeger draaide om het verzamelen van zoveel mogelijk links, is dat nu niet meer het geval. Sterker nog: kwantiteit boven kwaliteit kan inmiddels meer schade aanrichten dan dat goed doet, omdat Google deze sites niet wil belonen. In dit artikel leggen we je uit welke strategieën in 2025 nog wel werken. 


Backlinks zijn nog steeds belangrijk, maar anders

Backlinks zijn een manier om autoriteit te verwerven. Als andere websites naar jou verwijzen, word je als expert binnen je vakgebied gezien. Die logica klopt nog steeds, ook in 2025. 

Maar waar je vroeger nog weg kwam met een paar zogeheten “linkruils” of goedkope gekochte links op willekeurige startpagina’s, werkt dat nu niet meer. Google’s algoritmen zijn namelijk geavanceerder dan ooit, dus slechte links worden herkend en keihard afgestraft. Ook AI-modellen gebruiken de kwaliteit van backlinks als signaal van betrouwbaarheid wanneer informatie opgehaald en geanalyseerd wordt. 

Helaas zijn er nog wel ondernemers die stug vasthouden aan deze verouderde strategieën, zonder dat dit enig resultaat oplevert. Althans, zonder dat het enig positief resultaat oplevert. Tegenwoordig moet je het slimmer aanpakken om jezelf te kunnen onderscheiden.

De 6 linkbuilding strategieën die in 2025 nog wel werken

  1. Link Earning

De term geeft het eigenlijk meteen al aan, maar een goede backlink moet je verdienen, niet kopen of vragen. Dit kan je doen door content te maken die mensen willen delen, omdat je een uniek inzicht of waardevolle informatie deelt. 

Voorbeelden hiervan zijn “deep dives” en “case studies”, maar ook interactieve tools en/of visuals scoren goed bij het bredere publiek. Maar voor welk soort content je ook kiest, zolang het iets nieuws (van waarde) is, komen de links vanzelf. 


  1. Focus op Google’s EEAT (Experience, Expertise, Authority, Trust) 

Zoals we eerder al vertelden, zijn de algoritmen van Google de afgelopen jaren alleen maar geavanceerder geworden. Zo wordt er niet alleen meer gekeken naar welke content je publiceert, maar ook naar wie de content publiceert. Toon je expertise met behulp van auteurs, transparantie over je bedrijfsresultaten en positieve reviews. Al deze factoren dragen bij aan jouw geloofwaardigheid en dus ook aan je Google-score. Backlinks naar een betrouwbare bron zijn simpelweg waardevoller dan links naar anonieme pagina’s zonder context.


  1. Digitale PR

Recentelijk is er een nieuwe trend ontstaan in linkbuilding. Het wordt steeds meer digitale PR, denk hierbij aan nieuwswaardige content die verspreid wordt via persberichten, interviews of samenwerkingen. 

Heb je iets nieuws ontwikkeld? Bied je een lokale promotie aan? Heb je verfrissend onderzoek gedaan in jouw branche? Dit zijn allemaal soorten content die door (lokale) media opgepikt worden, met backlinks naar jouw website. Dubbel scoren, want naast links bouw je ook naamsbekendheid op.


  1. Gastblogs en Freelance Content Creation

Gastbloggen is een van de oudere manieren om backlinks te verdienen, maar het is wel een stuk lastiger geworden dan vroeger. Tegenwoordig werkt dit alleen nog als je schrijft voor autoritaire websites binnen jouw vakgebied. Een goed voorbeeld hiervan zien we bij één van onze eerdere projecten, BitKamp. Door te schrijven voor een groot cryptoplatform, wist hij zijn expertise te tonen en veel nieuwe klanten binnen te halen. 


  1. Samenwerkingen

Misschien wel de meest onderschatte strategie: het samenwerken met andere bedrijven of partners. 

Of je nu samen een whitepaper lanceert, een interview publiceert of een gezamenlijke campagne draait, als jullie beiden waarde bieden, dan is een wederzijdse backlink een logisch gevolg. Bovendien werk je (hopelijk) alleen samen met betrouwbare bronnen binnen jouw branche, hierdoor zijn de backlinks voor Google ook extra waardevol. 


  1. Lokale SEO

Richt je je vooral op klanten uit de regio? Dan is lokaal vindbaar zijn nog steeds goud waard. Dit is waar lokale linkbuilding dan ook een grote rol in speelt. Pas de voorgaande strategieën dan toe bij lokale bedrijven en partners om maximaal resultaat te halen.

Bovendien is het belangrijk dat je NAW-gegevens kloppen en goed vindbaar zijn. Check dus regelmatig het KVK-register, je Google Bedrijfsprofiel en andere websites waar je vindbaar bent. 

Waar moet een goede backlink aan voldoen?

Nu we weten hoe je backlinks kan ontvangen, is het belangrijk om de backlink op waarde te kunnen schatten.

Een goede backlink moet namelijk te allen tijden aan een paar eisen voldoen:

  • De link komt van een relevante, betrouwbare website

  • Hij staat in een natuurlijke context (niet geforceerd ergens tussen)

  • Het is een follow-link (dus geen ‘no-follow’ of gesponsord label)

  • De pagina waar de link op staat, ontvangt zelf ook verkeer.


De beste link bouw je niet, die verdien je!

De toekomst van linkbuilding focust niet op kwantiteit, maar op kwaliteit en persoonlijkheid. Als je je richt op het opbouwen van relaties, het delen van waardevolle kennis terwijl je uitgroeit tot een betrouwbare autoriteit, zullen de backlinks vanzelf volgen. Er is geen ruimte meer voor “quick fixes”, je zal all-in moeten gaan op het delen van jouw expertise. Ben je benieuwd hoe je er momenteel voor staat? Neem dan hier contact met ons op om een gratis SEO-scan en op maat gemaakt advies te ontvangen!

SEO wordt door velen als verleden tijd omschreven, maar niets is minder waar. De manier waarop SEO werkt is daarentegen wel erg veranderd. Autoriteit en waarde zijn tegenwoordig verreweg de belangrijkste factoren, waardoor linkbuilding essentieel blijft voor je online vindbaarheid. 

Maar waar het vroeger draaide om het verzamelen van zoveel mogelijk links, is dat nu niet meer het geval. Sterker nog: kwantiteit boven kwaliteit kan inmiddels meer schade aanrichten dan dat goed doet, omdat Google deze sites niet wil belonen. In dit artikel leggen we je uit welke strategieën in 2025 nog wel werken. 


Backlinks zijn nog steeds belangrijk, maar anders

Backlinks zijn een manier om autoriteit te verwerven. Als andere websites naar jou verwijzen, word je als expert binnen je vakgebied gezien. Die logica klopt nog steeds, ook in 2025. 

Maar waar je vroeger nog weg kwam met een paar zogeheten “linkruils” of goedkope gekochte links op willekeurige startpagina’s, werkt dat nu niet meer. Google’s algoritmen zijn namelijk geavanceerder dan ooit, dus slechte links worden herkend en keihard afgestraft. Ook AI-modellen gebruiken de kwaliteit van backlinks als signaal van betrouwbaarheid wanneer informatie opgehaald en geanalyseerd wordt. 

Helaas zijn er nog wel ondernemers die stug vasthouden aan deze verouderde strategieën, zonder dat dit enig resultaat oplevert. Althans, zonder dat het enig positief resultaat oplevert. Tegenwoordig moet je het slimmer aanpakken om jezelf te kunnen onderscheiden.

De 6 linkbuilding strategieën die in 2025 nog wel werken

  1. Link Earning

De term geeft het eigenlijk meteen al aan, maar een goede backlink moet je verdienen, niet kopen of vragen. Dit kan je doen door content te maken die mensen willen delen, omdat je een uniek inzicht of waardevolle informatie deelt. 

Voorbeelden hiervan zijn “deep dives” en “case studies”, maar ook interactieve tools en/of visuals scoren goed bij het bredere publiek. Maar voor welk soort content je ook kiest, zolang het iets nieuws (van waarde) is, komen de links vanzelf. 


  1. Focus op Google’s EEAT (Experience, Expertise, Authority, Trust) 

Zoals we eerder al vertelden, zijn de algoritmen van Google de afgelopen jaren alleen maar geavanceerder geworden. Zo wordt er niet alleen meer gekeken naar welke content je publiceert, maar ook naar wie de content publiceert. Toon je expertise met behulp van auteurs, transparantie over je bedrijfsresultaten en positieve reviews. Al deze factoren dragen bij aan jouw geloofwaardigheid en dus ook aan je Google-score. Backlinks naar een betrouwbare bron zijn simpelweg waardevoller dan links naar anonieme pagina’s zonder context.


  1. Digitale PR

Recentelijk is er een nieuwe trend ontstaan in linkbuilding. Het wordt steeds meer digitale PR, denk hierbij aan nieuwswaardige content die verspreid wordt via persberichten, interviews of samenwerkingen. 

Heb je iets nieuws ontwikkeld? Bied je een lokale promotie aan? Heb je verfrissend onderzoek gedaan in jouw branche? Dit zijn allemaal soorten content die door (lokale) media opgepikt worden, met backlinks naar jouw website. Dubbel scoren, want naast links bouw je ook naamsbekendheid op.


  1. Gastblogs en Freelance Content Creation

Gastbloggen is een van de oudere manieren om backlinks te verdienen, maar het is wel een stuk lastiger geworden dan vroeger. Tegenwoordig werkt dit alleen nog als je schrijft voor autoritaire websites binnen jouw vakgebied. Een goed voorbeeld hiervan zien we bij één van onze eerdere projecten, BitKamp. Door te schrijven voor een groot cryptoplatform, wist hij zijn expertise te tonen en veel nieuwe klanten binnen te halen. 


  1. Samenwerkingen

Misschien wel de meest onderschatte strategie: het samenwerken met andere bedrijven of partners. 

Of je nu samen een whitepaper lanceert, een interview publiceert of een gezamenlijke campagne draait, als jullie beiden waarde bieden, dan is een wederzijdse backlink een logisch gevolg. Bovendien werk je (hopelijk) alleen samen met betrouwbare bronnen binnen jouw branche, hierdoor zijn de backlinks voor Google ook extra waardevol. 


  1. Lokale SEO

Richt je je vooral op klanten uit de regio? Dan is lokaal vindbaar zijn nog steeds goud waard. Dit is waar lokale linkbuilding dan ook een grote rol in speelt. Pas de voorgaande strategieën dan toe bij lokale bedrijven en partners om maximaal resultaat te halen.

Bovendien is het belangrijk dat je NAW-gegevens kloppen en goed vindbaar zijn. Check dus regelmatig het KVK-register, je Google Bedrijfsprofiel en andere websites waar je vindbaar bent. 

Waar moet een goede backlink aan voldoen?

Nu we weten hoe je backlinks kan ontvangen, is het belangrijk om de backlink op waarde te kunnen schatten.

Een goede backlink moet namelijk te allen tijden aan een paar eisen voldoen:

  • De link komt van een relevante, betrouwbare website

  • Hij staat in een natuurlijke context (niet geforceerd ergens tussen)

  • Het is een follow-link (dus geen ‘no-follow’ of gesponsord label)

  • De pagina waar de link op staat, ontvangt zelf ook verkeer.


De beste link bouw je niet, die verdien je!

De toekomst van linkbuilding focust niet op kwantiteit, maar op kwaliteit en persoonlijkheid. Als je je richt op het opbouwen van relaties, het delen van waardevolle kennis terwijl je uitgroeit tot een betrouwbare autoriteit, zullen de backlinks vanzelf volgen. Er is geen ruimte meer voor “quick fixes”, je zal all-in moeten gaan op het delen van jouw expertise. Ben je benieuwd hoe je er momenteel voor staat? Neem dan hier contact met ons op om een gratis SEO-scan en op maat gemaakt advies te ontvangen!

SEO wordt door velen als verleden tijd omschreven, maar niets is minder waar. De manier waarop SEO werkt is daarentegen wel erg veranderd. Autoriteit en waarde zijn tegenwoordig verreweg de belangrijkste factoren, waardoor linkbuilding essentieel blijft voor je online vindbaarheid. 

Maar waar het vroeger draaide om het verzamelen van zoveel mogelijk links, is dat nu niet meer het geval. Sterker nog: kwantiteit boven kwaliteit kan inmiddels meer schade aanrichten dan dat goed doet, omdat Google deze sites niet wil belonen. In dit artikel leggen we je uit welke strategieën in 2025 nog wel werken. 


Backlinks zijn nog steeds belangrijk, maar anders

Backlinks zijn een manier om autoriteit te verwerven. Als andere websites naar jou verwijzen, word je als expert binnen je vakgebied gezien. Die logica klopt nog steeds, ook in 2025. 

Maar waar je vroeger nog weg kwam met een paar zogeheten “linkruils” of goedkope gekochte links op willekeurige startpagina’s, werkt dat nu niet meer. Google’s algoritmen zijn namelijk geavanceerder dan ooit, dus slechte links worden herkend en keihard afgestraft. Ook AI-modellen gebruiken de kwaliteit van backlinks als signaal van betrouwbaarheid wanneer informatie opgehaald en geanalyseerd wordt. 

Helaas zijn er nog wel ondernemers die stug vasthouden aan deze verouderde strategieën, zonder dat dit enig resultaat oplevert. Althans, zonder dat het enig positief resultaat oplevert. Tegenwoordig moet je het slimmer aanpakken om jezelf te kunnen onderscheiden.

De 6 linkbuilding strategieën die in 2025 nog wel werken

  1. Link Earning

De term geeft het eigenlijk meteen al aan, maar een goede backlink moet je verdienen, niet kopen of vragen. Dit kan je doen door content te maken die mensen willen delen, omdat je een uniek inzicht of waardevolle informatie deelt. 

Voorbeelden hiervan zijn “deep dives” en “case studies”, maar ook interactieve tools en/of visuals scoren goed bij het bredere publiek. Maar voor welk soort content je ook kiest, zolang het iets nieuws (van waarde) is, komen de links vanzelf. 


  1. Focus op Google’s EEAT (Experience, Expertise, Authority, Trust) 

Zoals we eerder al vertelden, zijn de algoritmen van Google de afgelopen jaren alleen maar geavanceerder geworden. Zo wordt er niet alleen meer gekeken naar welke content je publiceert, maar ook naar wie de content publiceert. Toon je expertise met behulp van auteurs, transparantie over je bedrijfsresultaten en positieve reviews. Al deze factoren dragen bij aan jouw geloofwaardigheid en dus ook aan je Google-score. Backlinks naar een betrouwbare bron zijn simpelweg waardevoller dan links naar anonieme pagina’s zonder context.


  1. Digitale PR

Recentelijk is er een nieuwe trend ontstaan in linkbuilding. Het wordt steeds meer digitale PR, denk hierbij aan nieuwswaardige content die verspreid wordt via persberichten, interviews of samenwerkingen. 

Heb je iets nieuws ontwikkeld? Bied je een lokale promotie aan? Heb je verfrissend onderzoek gedaan in jouw branche? Dit zijn allemaal soorten content die door (lokale) media opgepikt worden, met backlinks naar jouw website. Dubbel scoren, want naast links bouw je ook naamsbekendheid op.


  1. Gastblogs en Freelance Content Creation

Gastbloggen is een van de oudere manieren om backlinks te verdienen, maar het is wel een stuk lastiger geworden dan vroeger. Tegenwoordig werkt dit alleen nog als je schrijft voor autoritaire websites binnen jouw vakgebied. Een goed voorbeeld hiervan zien we bij één van onze eerdere projecten, BitKamp. Door te schrijven voor een groot cryptoplatform, wist hij zijn expertise te tonen en veel nieuwe klanten binnen te halen. 


  1. Samenwerkingen

Misschien wel de meest onderschatte strategie: het samenwerken met andere bedrijven of partners. 

Of je nu samen een whitepaper lanceert, een interview publiceert of een gezamenlijke campagne draait, als jullie beiden waarde bieden, dan is een wederzijdse backlink een logisch gevolg. Bovendien werk je (hopelijk) alleen samen met betrouwbare bronnen binnen jouw branche, hierdoor zijn de backlinks voor Google ook extra waardevol. 


  1. Lokale SEO

Richt je je vooral op klanten uit de regio? Dan is lokaal vindbaar zijn nog steeds goud waard. Dit is waar lokale linkbuilding dan ook een grote rol in speelt. Pas de voorgaande strategieën dan toe bij lokale bedrijven en partners om maximaal resultaat te halen.

Bovendien is het belangrijk dat je NAW-gegevens kloppen en goed vindbaar zijn. Check dus regelmatig het KVK-register, je Google Bedrijfsprofiel en andere websites waar je vindbaar bent. 

Waar moet een goede backlink aan voldoen?

Nu we weten hoe je backlinks kan ontvangen, is het belangrijk om de backlink op waarde te kunnen schatten.

Een goede backlink moet namelijk te allen tijden aan een paar eisen voldoen:

  • De link komt van een relevante, betrouwbare website

  • Hij staat in een natuurlijke context (niet geforceerd ergens tussen)

  • Het is een follow-link (dus geen ‘no-follow’ of gesponsord label)

  • De pagina waar de link op staat, ontvangt zelf ook verkeer.


De beste link bouw je niet, die verdien je!

De toekomst van linkbuilding focust niet op kwantiteit, maar op kwaliteit en persoonlijkheid. Als je je richt op het opbouwen van relaties, het delen van waardevolle kennis terwijl je uitgroeit tot een betrouwbare autoriteit, zullen de backlinks vanzelf volgen. Er is geen ruimte meer voor “quick fixes”, je zal all-in moeten gaan op het delen van jouw expertise. Ben je benieuwd hoe je er momenteel voor staat? Neem dan hier contact met ons op om een gratis SEO-scan en op maat gemaakt advies te ontvangen!

Altijd op de hoogte blijven van alles wat wij delen? Volg ons op social media!

Volg ons op social media!

Neem nu

contact op!

Contactformulier

Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

Neem nu

contact op!

Contactformulier

Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

Neem nu

contact op!

Contactformulier

Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

Copyright © 2025 Clixmedia. All rights reserved.

Copyright © 2025 Clixmedia. All rights reserved.

Copyright © 2025 Clixmedia. All rights reserved.