De Échte Kosten voor het Maken van een Nieuwe Website
De Échte Kosten voor het Maken van een Nieuwe Website
De Échte Kosten voor het Maken van een Nieuwe Website
24 mei 2024
Barry van de Glind
Tegenwoordig kom je er als ondernemer echt niet meer onderuit, je hebt simpelweg een website nodig als je online gevonden wilt worden. Veel eigenaren willen graag hun bereik en klantenkring vergroten door middel van een website, maar vragen zich toch vooral af welke kosten hierbij komen kijken.
Jouw website dient als een soort digitale etalage van jouw bedrijf. Hier worden de eerste indrukken gevormd en beslissen klanten meestal al of ze zaken met jou willen doen. Niet gek, want je zou ook niet snel een kledingwinkel inlopen als er in de etalage geen fatsoenlijke kleding hangt.
De kosten van een website zijn gebaseerd op meerdere factoren die per project kunnen verschillen, het is daarom belangrijk om eerst na te denken over het doel van de website en de doelgroep (die de website voornamelijk zal bezoeken). Een website waarop je direct producten wilt verkopen (e-commerce) heeft bijvoorbeeld een veel complexere back-end (achterkant van de website) dan een portfolio of om enkel informatie te verstrekken. Ook is het voor het uiteindelijke design en de complexiteit hiervan belangrijk om te weten wie er vooral gebruik gaat maken van de site.
Soorten kosten
1. Domeinnaam en Hosting
Om jouw website een plekje te geven op het internet, heb je natuurlijk wel een naam nodig. Domeinnamen kosten normaliter tussen de 10 - 50 euro per jaar (populaire namen kunnen duurder zijn, bv. business.com is 7,5 miljoen dollar waard). Om de website online te krijgen dient deze ergens gehost te worden, deze pakketten variëren voor de basisservice meestal 40 - 300 euro per jaar.
2. Ontwerp en Ontwikkeling
Dit is misschien wel de meest variabele kostenpost. Een eigen ontwerp kost al snel tussen de 1.000 - 10.000 euro, afhankelijk van de omvang en complexiteit. Een grotere website is namelijk niet alleen meer design, maar ook meer werk op de achtergrond; alles moet natuurlijk wel goed samenwerken. Daarentegen kan je ook via platforms zoals WordPress of Wix met kant-en-klare templates gebruiken, dit is veel goedkoper. Echter wordt de website dan snel langzaam door de slechte structuur en ben je ook minder uniek.
3. Content
“Content is King” wordt vaak gebruikt in de wereld van online vormgeving om maar aan te duiden hoe cruciaal deze factor is. Meeslepende content is essentieel om jouw publiek geïnteresseerd te houden. Professionele schrijvers en fotografen zorgen voor de beste content, maar ook voor een stijging van de kosten. De kosten lopen zo enorm uiteen afhankelijk van de hoeveelheid content die nodig is en de tarieven van deze vakmensen.
4. Functies en Functionaliteit
Indien er speciale functies nodig zijn zoals een boekingssysteem of betalingsverwerking, zal de prijs toenemen. Deze functionaliteiten zijn namelijk allemaal losse uitbreidingen van de website, waarvoor ook extra geprogrammeerd dient te worden. Echter is dit vaak wel een noodzakelijke investering om jouw volledige dienstverlening aan te kunnen bieden.
5. Onderhoud en Updates
Een website is geen kwestie van één keer instellen en daarna vergeten. Daarna dient de website continu onderhouden te worden met de nieuwste updates op het gebied van beveiliging en privacy om te voldoen aan de Europese eisen. Daarnaast zal er ook met enige regelmaat nieuwe content op de website moeten verschijnen, dit kan (afhankelijk van de mate van uitbesteding) voor extra kosten zorgen.
Overige kosten
Daarbij zijn er ook nog enkele kosten die in de basis niet nodig zijn, maar wel veel voordelen met zich meebrengen. Wij bij Clix Media zorgen dat de website SEO-technisch altijd volledig op orde is, helaas is dit nog niet bij alle aanbieders een gegeven. Hierdoor zou je toch nog extra moeten betalen om de vindbaarheid te vergroten. Ook zou je ervoor kunnen kiezen om betaalde campagnes op te zetten om meer klanten naar jouw website te krijgen. Als laatste is het ook verstandig om rekening te houden met de juridische kosten voor het privacybeleid en de servicevoorwaarden op de website, de standaardmodellen verliezen het steeds vaker in de rechtbank. Wij raden het daarom altijd aan om jouw documenten te laten meelezen door een juridisch expert (onze documenten zijn opgesteld door Tack Legal)
Hoewel de kosten voor het maken van een nieuwe website sterk kunnen variëren, is het belangrijk om dit te zien als een investering in de toekomst van jouw bedrijf. Vergeet namelijk niet dat een website vaak een eerste contactpunt is voor potentiële klanten, een goede indruk is dus essentieel.
Met een zorgvuldige planning en een slim budget kan je een goede website creëren, zonder de bank te breken. Denk hierbij ook goed na over welke functionaliteiten waarde bieden en nodig zijn voor jouw site zonder in te leveren op de kwaliteit. Benieuwd naar wat jouw mogelijkheden zijn, neem dan hier contact met ons op!
Tegenwoordig kom je er als ondernemer echt niet meer onderuit, je hebt simpelweg een website nodig als je online gevonden wilt worden. Veel eigenaren willen graag hun bereik en klantenkring vergroten door middel van een website, maar vragen zich toch vooral af welke kosten hierbij komen kijken.
Jouw website dient als een soort digitale etalage van jouw bedrijf. Hier worden de eerste indrukken gevormd en beslissen klanten meestal al of ze zaken met jou willen doen. Niet gek, want je zou ook niet snel een kledingwinkel inlopen als er in de etalage geen fatsoenlijke kleding hangt.
De kosten van een website zijn gebaseerd op meerdere factoren die per project kunnen verschillen, het is daarom belangrijk om eerst na te denken over het doel van de website en de doelgroep (die de website voornamelijk zal bezoeken). Een website waarop je direct producten wilt verkopen (e-commerce) heeft bijvoorbeeld een veel complexere back-end (achterkant van de website) dan een portfolio of om enkel informatie te verstrekken. Ook is het voor het uiteindelijke design en de complexiteit hiervan belangrijk om te weten wie er vooral gebruik gaat maken van de site.
Soorten kosten
1. Domeinnaam en Hosting
Om jouw website een plekje te geven op het internet, heb je natuurlijk wel een naam nodig. Domeinnamen kosten normaliter tussen de 10 - 50 euro per jaar (populaire namen kunnen duurder zijn, bv. business.com is 7,5 miljoen dollar waard). Om de website online te krijgen dient deze ergens gehost te worden, deze pakketten variëren voor de basisservice meestal 40 - 300 euro per jaar.
2. Ontwerp en Ontwikkeling
Dit is misschien wel de meest variabele kostenpost. Een eigen ontwerp kost al snel tussen de 1.000 - 10.000 euro, afhankelijk van de omvang en complexiteit. Een grotere website is namelijk niet alleen meer design, maar ook meer werk op de achtergrond; alles moet natuurlijk wel goed samenwerken. Daarentegen kan je ook via platforms zoals WordPress of Wix met kant-en-klare templates gebruiken, dit is veel goedkoper. Echter wordt de website dan snel langzaam door de slechte structuur en ben je ook minder uniek.
3. Content
“Content is King” wordt vaak gebruikt in de wereld van online vormgeving om maar aan te duiden hoe cruciaal deze factor is. Meeslepende content is essentieel om jouw publiek geïnteresseerd te houden. Professionele schrijvers en fotografen zorgen voor de beste content, maar ook voor een stijging van de kosten. De kosten lopen zo enorm uiteen afhankelijk van de hoeveelheid content die nodig is en de tarieven van deze vakmensen.
4. Functies en Functionaliteit
Indien er speciale functies nodig zijn zoals een boekingssysteem of betalingsverwerking, zal de prijs toenemen. Deze functionaliteiten zijn namelijk allemaal losse uitbreidingen van de website, waarvoor ook extra geprogrammeerd dient te worden. Echter is dit vaak wel een noodzakelijke investering om jouw volledige dienstverlening aan te kunnen bieden.
5. Onderhoud en Updates
Een website is geen kwestie van één keer instellen en daarna vergeten. Daarna dient de website continu onderhouden te worden met de nieuwste updates op het gebied van beveiliging en privacy om te voldoen aan de Europese eisen. Daarnaast zal er ook met enige regelmaat nieuwe content op de website moeten verschijnen, dit kan (afhankelijk van de mate van uitbesteding) voor extra kosten zorgen.
Overige kosten
Daarbij zijn er ook nog enkele kosten die in de basis niet nodig zijn, maar wel veel voordelen met zich meebrengen. Wij bij Clix Media zorgen dat de website SEO-technisch altijd volledig op orde is, helaas is dit nog niet bij alle aanbieders een gegeven. Hierdoor zou je toch nog extra moeten betalen om de vindbaarheid te vergroten. Ook zou je ervoor kunnen kiezen om betaalde campagnes op te zetten om meer klanten naar jouw website te krijgen. Als laatste is het ook verstandig om rekening te houden met de juridische kosten voor het privacybeleid en de servicevoorwaarden op de website, de standaardmodellen verliezen het steeds vaker in de rechtbank. Wij raden het daarom altijd aan om jouw documenten te laten meelezen door een juridisch expert (onze documenten zijn opgesteld door Tack Legal)
Hoewel de kosten voor het maken van een nieuwe website sterk kunnen variëren, is het belangrijk om dit te zien als een investering in de toekomst van jouw bedrijf. Vergeet namelijk niet dat een website vaak een eerste contactpunt is voor potentiële klanten, een goede indruk is dus essentieel.
Met een zorgvuldige planning en een slim budget kan je een goede website creëren, zonder de bank te breken. Denk hierbij ook goed na over welke functionaliteiten waarde bieden en nodig zijn voor jouw site zonder in te leveren op de kwaliteit. Benieuwd naar wat jouw mogelijkheden zijn, neem dan hier contact met ons op!
Tegenwoordig kom je er als ondernemer echt niet meer onderuit, je hebt simpelweg een website nodig als je online gevonden wilt worden. Veel eigenaren willen graag hun bereik en klantenkring vergroten door middel van een website, maar vragen zich toch vooral af welke kosten hierbij komen kijken.
Jouw website dient als een soort digitale etalage van jouw bedrijf. Hier worden de eerste indrukken gevormd en beslissen klanten meestal al of ze zaken met jou willen doen. Niet gek, want je zou ook niet snel een kledingwinkel inlopen als er in de etalage geen fatsoenlijke kleding hangt.
De kosten van een website zijn gebaseerd op meerdere factoren die per project kunnen verschillen, het is daarom belangrijk om eerst na te denken over het doel van de website en de doelgroep (die de website voornamelijk zal bezoeken). Een website waarop je direct producten wilt verkopen (e-commerce) heeft bijvoorbeeld een veel complexere back-end (achterkant van de website) dan een portfolio of om enkel informatie te verstrekken. Ook is het voor het uiteindelijke design en de complexiteit hiervan belangrijk om te weten wie er vooral gebruik gaat maken van de site.
Soorten kosten
1. Domeinnaam en Hosting
Om jouw website een plekje te geven op het internet, heb je natuurlijk wel een naam nodig. Domeinnamen kosten normaliter tussen de 10 - 50 euro per jaar (populaire namen kunnen duurder zijn, bv. business.com is 7,5 miljoen dollar waard). Om de website online te krijgen dient deze ergens gehost te worden, deze pakketten variëren voor de basisservice meestal 40 - 300 euro per jaar.
2. Ontwerp en Ontwikkeling
Dit is misschien wel de meest variabele kostenpost. Een eigen ontwerp kost al snel tussen de 1.000 - 10.000 euro, afhankelijk van de omvang en complexiteit. Een grotere website is namelijk niet alleen meer design, maar ook meer werk op de achtergrond; alles moet natuurlijk wel goed samenwerken. Daarentegen kan je ook via platforms zoals WordPress of Wix met kant-en-klare templates gebruiken, dit is veel goedkoper. Echter wordt de website dan snel langzaam door de slechte structuur en ben je ook minder uniek.
3. Content
“Content is King” wordt vaak gebruikt in de wereld van online vormgeving om maar aan te duiden hoe cruciaal deze factor is. Meeslepende content is essentieel om jouw publiek geïnteresseerd te houden. Professionele schrijvers en fotografen zorgen voor de beste content, maar ook voor een stijging van de kosten. De kosten lopen zo enorm uiteen afhankelijk van de hoeveelheid content die nodig is en de tarieven van deze vakmensen.
4. Functies en Functionaliteit
Indien er speciale functies nodig zijn zoals een boekingssysteem of betalingsverwerking, zal de prijs toenemen. Deze functionaliteiten zijn namelijk allemaal losse uitbreidingen van de website, waarvoor ook extra geprogrammeerd dient te worden. Echter is dit vaak wel een noodzakelijke investering om jouw volledige dienstverlening aan te kunnen bieden.
5. Onderhoud en Updates
Een website is geen kwestie van één keer instellen en daarna vergeten. Daarna dient de website continu onderhouden te worden met de nieuwste updates op het gebied van beveiliging en privacy om te voldoen aan de Europese eisen. Daarnaast zal er ook met enige regelmaat nieuwe content op de website moeten verschijnen, dit kan (afhankelijk van de mate van uitbesteding) voor extra kosten zorgen.
Overige kosten
Daarbij zijn er ook nog enkele kosten die in de basis niet nodig zijn, maar wel veel voordelen met zich meebrengen. Wij bij Clix Media zorgen dat de website SEO-technisch altijd volledig op orde is, helaas is dit nog niet bij alle aanbieders een gegeven. Hierdoor zou je toch nog extra moeten betalen om de vindbaarheid te vergroten. Ook zou je ervoor kunnen kiezen om betaalde campagnes op te zetten om meer klanten naar jouw website te krijgen. Als laatste is het ook verstandig om rekening te houden met de juridische kosten voor het privacybeleid en de servicevoorwaarden op de website, de standaardmodellen verliezen het steeds vaker in de rechtbank. Wij raden het daarom altijd aan om jouw documenten te laten meelezen door een juridisch expert (onze documenten zijn opgesteld door Tack Legal)
Hoewel de kosten voor het maken van een nieuwe website sterk kunnen variëren, is het belangrijk om dit te zien als een investering in de toekomst van jouw bedrijf. Vergeet namelijk niet dat een website vaak een eerste contactpunt is voor potentiële klanten, een goede indruk is dus essentieel.
Met een zorgvuldige planning en een slim budget kan je een goede website creëren, zonder de bank te breken. Denk hierbij ook goed na over welke functionaliteiten waarde bieden en nodig zijn voor jouw site zonder in te leveren op de kwaliteit. Benieuwd naar wat jouw mogelijkheden zijn, neem dan hier contact met ons op!
Tegenwoordig kom je er als ondernemer echt niet meer onderuit, je hebt simpelweg een website nodig als je online gevonden wilt worden. Veel eigenaren willen graag hun bereik en klantenkring vergroten door middel van een website, maar vragen zich toch vooral af welke kosten hierbij komen kijken.
Jouw website dient als een soort digitale etalage van jouw bedrijf. Hier worden de eerste indrukken gevormd en beslissen klanten meestal al of ze zaken met jou willen doen. Niet gek, want je zou ook niet snel een kledingwinkel inlopen als er in de etalage geen fatsoenlijke kleding hangt.
De kosten van een website zijn gebaseerd op meerdere factoren die per project kunnen verschillen, het is daarom belangrijk om eerst na te denken over het doel van de website en de doelgroep (die de website voornamelijk zal bezoeken). Een website waarop je direct producten wilt verkopen (e-commerce) heeft bijvoorbeeld een veel complexere back-end (achterkant van de website) dan een portfolio of om enkel informatie te verstrekken. Ook is het voor het uiteindelijke design en de complexiteit hiervan belangrijk om te weten wie er vooral gebruik gaat maken van de site.
Soorten kosten
1. Domeinnaam en Hosting
Om jouw website een plekje te geven op het internet, heb je natuurlijk wel een naam nodig. Domeinnamen kosten normaliter tussen de 10 - 50 euro per jaar (populaire namen kunnen duurder zijn, bv. business.com is 7,5 miljoen dollar waard). Om de website online te krijgen dient deze ergens gehost te worden, deze pakketten variëren voor de basisservice meestal 40 - 300 euro per jaar.
2. Ontwerp en Ontwikkeling
Dit is misschien wel de meest variabele kostenpost. Een eigen ontwerp kost al snel tussen de 1.000 - 10.000 euro, afhankelijk van de omvang en complexiteit. Een grotere website is namelijk niet alleen meer design, maar ook meer werk op de achtergrond; alles moet natuurlijk wel goed samenwerken. Daarentegen kan je ook via platforms zoals WordPress of Wix met kant-en-klare templates gebruiken, dit is veel goedkoper. Echter wordt de website dan snel langzaam door de slechte structuur en ben je ook minder uniek.
3. Content
“Content is King” wordt vaak gebruikt in de wereld van online vormgeving om maar aan te duiden hoe cruciaal deze factor is. Meeslepende content is essentieel om jouw publiek geïnteresseerd te houden. Professionele schrijvers en fotografen zorgen voor de beste content, maar ook voor een stijging van de kosten. De kosten lopen zo enorm uiteen afhankelijk van de hoeveelheid content die nodig is en de tarieven van deze vakmensen.
4. Functies en Functionaliteit
Indien er speciale functies nodig zijn zoals een boekingssysteem of betalingsverwerking, zal de prijs toenemen. Deze functionaliteiten zijn namelijk allemaal losse uitbreidingen van de website, waarvoor ook extra geprogrammeerd dient te worden. Echter is dit vaak wel een noodzakelijke investering om jouw volledige dienstverlening aan te kunnen bieden.
5. Onderhoud en Updates
Een website is geen kwestie van één keer instellen en daarna vergeten. Daarna dient de website continu onderhouden te worden met de nieuwste updates op het gebied van beveiliging en privacy om te voldoen aan de Europese eisen. Daarnaast zal er ook met enige regelmaat nieuwe content op de website moeten verschijnen, dit kan (afhankelijk van de mate van uitbesteding) voor extra kosten zorgen.
Overige kosten
Daarbij zijn er ook nog enkele kosten die in de basis niet nodig zijn, maar wel veel voordelen met zich meebrengen. Wij bij Clix Media zorgen dat de website SEO-technisch altijd volledig op orde is, helaas is dit nog niet bij alle aanbieders een gegeven. Hierdoor zou je toch nog extra moeten betalen om de vindbaarheid te vergroten. Ook zou je ervoor kunnen kiezen om betaalde campagnes op te zetten om meer klanten naar jouw website te krijgen. Als laatste is het ook verstandig om rekening te houden met de juridische kosten voor het privacybeleid en de servicevoorwaarden op de website, de standaardmodellen verliezen het steeds vaker in de rechtbank. Wij raden het daarom altijd aan om jouw documenten te laten meelezen door een juridisch expert (onze documenten zijn opgesteld door Tack Legal)
Hoewel de kosten voor het maken van een nieuwe website sterk kunnen variëren, is het belangrijk om dit te zien als een investering in de toekomst van jouw bedrijf. Vergeet namelijk niet dat een website vaak een eerste contactpunt is voor potentiële klanten, een goede indruk is dus essentieel.
Met een zorgvuldige planning en een slim budget kan je een goede website creëren, zonder de bank te breken. Denk hierbij ook goed na over welke functionaliteiten waarde bieden en nodig zijn voor jouw site zonder in te leveren op de kwaliteit. Benieuwd naar wat jouw mogelijkheden zijn, neem dan hier contact met ons op!
De nieuwste blogs gratis in je mail?
De nieuwste blogs gratis in je mail?
Plan nu een vrijblijvend gesprek in!
Een gesprek op een moment dat het jou uitkomt! Hierna weet je precies wat je kan verwachten en of onze visie bij jou past!
Contactformulier
Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!
De mannen van Clix Media hebben mij onwijs geholpen! Al mijn wensen zijn perfect verwerkt in mijn website!
Mario van Tack Legal
Plan nu een vrijblijvend gesprek in!
Een gesprek op een moment dat het jou uitkomt! Hierna weet je precies wat je kan verwachten en of onze visie bij jou past!
Contactformulier
Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!
Plan nu een vrijblijvend gesprek in!
Een gesprek op een moment dat het jou uitkomt! Hierna weet je precies wat je kan verwachten en of onze visie bij jou past!
Contactformulier
Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!
De mannen van Clix Media hebben mij onwijs geholpen! Al mijn wensen zijn perfect verwerkt in mijn website!
Mario van Tack Legal
Plan nu een vrijblijvend gesprek in!
Een gesprek op een moment dat het jou uitkomt! Hierna weet je precies wat je kan verwachten en of onze visie bij jou past!
Contactformulier
Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!
De mannen van Clix Media hebben mij onwijs geholpen! Al mijn wensen zijn perfect verwerkt in mijn website!
Mario van Tack Legal