A/B Testen: De Slimste Investering voor Jouw Website
A/B Testen: De Slimste Investering voor Jouw Website
A/B Testen: De Slimste Investering voor Jouw Website
31 augustus 2024
Barry van de Glind
Stel je voor dat je hard gewerkt en flink geïnvesteerd hebt in een nieuwe site, maar de resultaten vallen tegen. Bezoekers komen wél op jouw website, maar klikken nergens op en ondernemen geen actie. Dat is behoorlijk frustrerend, zeker als je overtuigd bent van jouw kunnen. De grote vraag is, wat gaat er nu precies mis en hoe kan je doeltreffende aanpassingen doen? Dit is waar A/B-testen om de hoek komt kijken. A/B-testen zorgen ervoor dat jij inzicht krijgt welke onderdelen van jouw website niet optimaal functioneren en wat je kan verbeteren. In deze blog leggen we uit hoe A/B-testen werkt en hoe jij hiermee resultaat kan behalen.
Wat is A/B-testen?
A/B-Testen, ook wel eens “split testing” genoemd, is het vergelijken van twee webpagina’s om te zien welke beter presteert. Dit kan gaan van kleine veranderingen aan kleuren of knoppen tot het testen van compleet verschillende layouts. Bezoekers komen willekeurig op één van de twee versies terecht en de versie met de beste resultaten (meeste ondernomen acties) wordt als winnaar - en meestal definitieve variant - gekozen.
Waarom is A/B-testen Belangrijk?
Inzicht in Jouw Bezoekers
A/B-Testen laat direct naar voren komen wat wel en niet werkt binnen jouw doelgroep. Wat voor bv. kinderen werkt, hoeft niet ook voor volwassenen te werken. Door continu te testen, kom je snel achter de voorkeuren van jouw bezoekers. Hierdoor kan jij hen makkelijker de gewenste acties laten ondernemen.
Verhoogde Conversies
Het hoofddoel van A/B-testen is het verbeteren van jouw conversiepercentage. Dit houdt in dat je relatief meer bezoekers omzet in klant. Zelfs kleine veranderingen kunnen hier een grote rol in spelen. Zo kan een eenvoudiger formulier al snel twee keer zoveel resultaat opleveren, zeker de moeite waard dus!
Data-Driven Decision Making
Gokken welke aanpassingen een positief effect hebben, kan super spannend zijn. Het is alleen totaal niet efficiënt. Met behulp van A/B-testen kan jij feitelijk onderbouwen welke versie het beste werkt. Hierdoor neem je een deel risico en onzekerheid weg. Daarbij weet je bij data-driven beslissingen dat jij altijd de goede kant op gaat.
Hoe Begin Je Met A/B-testen?
Hoewel A/B-testen en data intimiderend kunnen klinken, is het relatief eenvoudig om ermee te beginnen. Hieronder leggen wij je de vijf belangrijkste stappen uit!
Stel je doel vast
Wat wil je bereiken met A/B-testen? Wil je meer abonnees op jouw nieuwsbrief of wellicht wil je meer (offerte-)aanvragen? Door een doel vast te stellen, weet je ook wat je wilt meten.
Kies één of meerdere elementen om te testen
Nadat je jouw doel hebt vastgesteld, kan je relevante elementen kiezen om een verandering op toe te passen. Dit kan bijvoorbeeld een kop, afbeelding, knop, kleur of formulier zijn.
Creëer twee versies
Doe een aanpassing aan de gekozen elementen en sla deze op als versie B. Behoud ook de originele versie, versie A. Om te beginnen met testen, raden wij aan om niet te veel veranderingen in één keer door te voeren.
Voer de test uit
Gebruik een A/B-testing tool om de test daadwerkelijk uit te voeren. Voorbeelden van tools zijn Google Optimize (inmiddels niet meer actief) of Optimizely. Deze tools zullen het verkeer over de twee versies verdelen en de resultaten opslaan.
Analyseer de resultaten
De laatste stap is het kijken naar de data. Welke versie heeft het beste gepresteerd? Kies de winnaar als definitieve versie en laat deze deel uitmaken van jouw website. Hierna kan je weer vanaf stap 1 beginnen om jouw volgende A/B-test uit te voeren.
Conclusie
Zoals je wellicht uit het stappenplan kon opmaken, is A/B-testen een doorlopend proces waarbij je direct invloed uitoefent op jouw resultaten. Het toepassen van A/B-testen zorgt ervoor dat jij jouw website continu kan blijven verbeteren om jouw bezoekers goed van dienst te kunnen zijn. Door dergelijke processen te implementeren zorg je dat jij maximaal rendement behaalt uit jouw bezoekers.
Stel je voor dat je hard gewerkt en flink geïnvesteerd hebt in een nieuwe site, maar de resultaten vallen tegen. Bezoekers komen wél op jouw website, maar klikken nergens op en ondernemen geen actie. Dat is behoorlijk frustrerend, zeker als je overtuigd bent van jouw kunnen. De grote vraag is, wat gaat er nu precies mis en hoe kan je doeltreffende aanpassingen doen? Dit is waar A/B-testen om de hoek komt kijken. A/B-testen zorgen ervoor dat jij inzicht krijgt welke onderdelen van jouw website niet optimaal functioneren en wat je kan verbeteren. In deze blog leggen we uit hoe A/B-testen werkt en hoe jij hiermee resultaat kan behalen.
Wat is A/B-testen?
A/B-Testen, ook wel eens “split testing” genoemd, is het vergelijken van twee webpagina’s om te zien welke beter presteert. Dit kan gaan van kleine veranderingen aan kleuren of knoppen tot het testen van compleet verschillende layouts. Bezoekers komen willekeurig op één van de twee versies terecht en de versie met de beste resultaten (meeste ondernomen acties) wordt als winnaar - en meestal definitieve variant - gekozen.
Waarom is A/B-testen Belangrijk?
Inzicht in Jouw Bezoekers
A/B-Testen laat direct naar voren komen wat wel en niet werkt binnen jouw doelgroep. Wat voor bv. kinderen werkt, hoeft niet ook voor volwassenen te werken. Door continu te testen, kom je snel achter de voorkeuren van jouw bezoekers. Hierdoor kan jij hen makkelijker de gewenste acties laten ondernemen.
Verhoogde Conversies
Het hoofddoel van A/B-testen is het verbeteren van jouw conversiepercentage. Dit houdt in dat je relatief meer bezoekers omzet in klant. Zelfs kleine veranderingen kunnen hier een grote rol in spelen. Zo kan een eenvoudiger formulier al snel twee keer zoveel resultaat opleveren, zeker de moeite waard dus!
Data-Driven Decision Making
Gokken welke aanpassingen een positief effect hebben, kan super spannend zijn. Het is alleen totaal niet efficiënt. Met behulp van A/B-testen kan jij feitelijk onderbouwen welke versie het beste werkt. Hierdoor neem je een deel risico en onzekerheid weg. Daarbij weet je bij data-driven beslissingen dat jij altijd de goede kant op gaat.
Hoe Begin Je Met A/B-testen?
Hoewel A/B-testen en data intimiderend kunnen klinken, is het relatief eenvoudig om ermee te beginnen. Hieronder leggen wij je de vijf belangrijkste stappen uit!
Stel je doel vast
Wat wil je bereiken met A/B-testen? Wil je meer abonnees op jouw nieuwsbrief of wellicht wil je meer (offerte-)aanvragen? Door een doel vast te stellen, weet je ook wat je wilt meten.
Kies één of meerdere elementen om te testen
Nadat je jouw doel hebt vastgesteld, kan je relevante elementen kiezen om een verandering op toe te passen. Dit kan bijvoorbeeld een kop, afbeelding, knop, kleur of formulier zijn.
Creëer twee versies
Doe een aanpassing aan de gekozen elementen en sla deze op als versie B. Behoud ook de originele versie, versie A. Om te beginnen met testen, raden wij aan om niet te veel veranderingen in één keer door te voeren.
Voer de test uit
Gebruik een A/B-testing tool om de test daadwerkelijk uit te voeren. Voorbeelden van tools zijn Google Optimize (inmiddels niet meer actief) of Optimizely. Deze tools zullen het verkeer over de twee versies verdelen en de resultaten opslaan.
Analyseer de resultaten
De laatste stap is het kijken naar de data. Welke versie heeft het beste gepresteerd? Kies de winnaar als definitieve versie en laat deze deel uitmaken van jouw website. Hierna kan je weer vanaf stap 1 beginnen om jouw volgende A/B-test uit te voeren.
Conclusie
Zoals je wellicht uit het stappenplan kon opmaken, is A/B-testen een doorlopend proces waarbij je direct invloed uitoefent op jouw resultaten. Het toepassen van A/B-testen zorgt ervoor dat jij jouw website continu kan blijven verbeteren om jouw bezoekers goed van dienst te kunnen zijn. Door dergelijke processen te implementeren zorg je dat jij maximaal rendement behaalt uit jouw bezoekers.
Stel je voor dat je hard gewerkt en flink geïnvesteerd hebt in een nieuwe site, maar de resultaten vallen tegen. Bezoekers komen wél op jouw website, maar klikken nergens op en ondernemen geen actie. Dat is behoorlijk frustrerend, zeker als je overtuigd bent van jouw kunnen. De grote vraag is, wat gaat er nu precies mis en hoe kan je doeltreffende aanpassingen doen? Dit is waar A/B-testen om de hoek komt kijken. A/B-testen zorgen ervoor dat jij inzicht krijgt welke onderdelen van jouw website niet optimaal functioneren en wat je kan verbeteren. In deze blog leggen we uit hoe A/B-testen werkt en hoe jij hiermee resultaat kan behalen.
Wat is A/B-testen?
A/B-Testen, ook wel eens “split testing” genoemd, is het vergelijken van twee webpagina’s om te zien welke beter presteert. Dit kan gaan van kleine veranderingen aan kleuren of knoppen tot het testen van compleet verschillende layouts. Bezoekers komen willekeurig op één van de twee versies terecht en de versie met de beste resultaten (meeste ondernomen acties) wordt als winnaar - en meestal definitieve variant - gekozen.
Waarom is A/B-testen Belangrijk?
Inzicht in Jouw Bezoekers
A/B-Testen laat direct naar voren komen wat wel en niet werkt binnen jouw doelgroep. Wat voor bv. kinderen werkt, hoeft niet ook voor volwassenen te werken. Door continu te testen, kom je snel achter de voorkeuren van jouw bezoekers. Hierdoor kan jij hen makkelijker de gewenste acties laten ondernemen.
Verhoogde Conversies
Het hoofddoel van A/B-testen is het verbeteren van jouw conversiepercentage. Dit houdt in dat je relatief meer bezoekers omzet in klant. Zelfs kleine veranderingen kunnen hier een grote rol in spelen. Zo kan een eenvoudiger formulier al snel twee keer zoveel resultaat opleveren, zeker de moeite waard dus!
Data-Driven Decision Making
Gokken welke aanpassingen een positief effect hebben, kan super spannend zijn. Het is alleen totaal niet efficiënt. Met behulp van A/B-testen kan jij feitelijk onderbouwen welke versie het beste werkt. Hierdoor neem je een deel risico en onzekerheid weg. Daarbij weet je bij data-driven beslissingen dat jij altijd de goede kant op gaat.
Hoe Begin Je Met A/B-testen?
Hoewel A/B-testen en data intimiderend kunnen klinken, is het relatief eenvoudig om ermee te beginnen. Hieronder leggen wij je de vijf belangrijkste stappen uit!
Stel je doel vast
Wat wil je bereiken met A/B-testen? Wil je meer abonnees op jouw nieuwsbrief of wellicht wil je meer (offerte-)aanvragen? Door een doel vast te stellen, weet je ook wat je wilt meten.
Kies één of meerdere elementen om te testen
Nadat je jouw doel hebt vastgesteld, kan je relevante elementen kiezen om een verandering op toe te passen. Dit kan bijvoorbeeld een kop, afbeelding, knop, kleur of formulier zijn.
Creëer twee versies
Doe een aanpassing aan de gekozen elementen en sla deze op als versie B. Behoud ook de originele versie, versie A. Om te beginnen met testen, raden wij aan om niet te veel veranderingen in één keer door te voeren.
Voer de test uit
Gebruik een A/B-testing tool om de test daadwerkelijk uit te voeren. Voorbeelden van tools zijn Google Optimize (inmiddels niet meer actief) of Optimizely. Deze tools zullen het verkeer over de twee versies verdelen en de resultaten opslaan.
Analyseer de resultaten
De laatste stap is het kijken naar de data. Welke versie heeft het beste gepresteerd? Kies de winnaar als definitieve versie en laat deze deel uitmaken van jouw website. Hierna kan je weer vanaf stap 1 beginnen om jouw volgende A/B-test uit te voeren.
Conclusie
Zoals je wellicht uit het stappenplan kon opmaken, is A/B-testen een doorlopend proces waarbij je direct invloed uitoefent op jouw resultaten. Het toepassen van A/B-testen zorgt ervoor dat jij jouw website continu kan blijven verbeteren om jouw bezoekers goed van dienst te kunnen zijn. Door dergelijke processen te implementeren zorg je dat jij maximaal rendement behaalt uit jouw bezoekers.
Stel je voor dat je hard gewerkt en flink geïnvesteerd hebt in een nieuwe site, maar de resultaten vallen tegen. Bezoekers komen wél op jouw website, maar klikken nergens op en ondernemen geen actie. Dat is behoorlijk frustrerend, zeker als je overtuigd bent van jouw kunnen. De grote vraag is, wat gaat er nu precies mis en hoe kan je doeltreffende aanpassingen doen? Dit is waar A/B-testen om de hoek komt kijken. A/B-testen zorgen ervoor dat jij inzicht krijgt welke onderdelen van jouw website niet optimaal functioneren en wat je kan verbeteren. In deze blog leggen we uit hoe A/B-testen werkt en hoe jij hiermee resultaat kan behalen.
Wat is A/B-testen?
A/B-Testen, ook wel eens “split testing” genoemd, is het vergelijken van twee webpagina’s om te zien welke beter presteert. Dit kan gaan van kleine veranderingen aan kleuren of knoppen tot het testen van compleet verschillende layouts. Bezoekers komen willekeurig op één van de twee versies terecht en de versie met de beste resultaten (meeste ondernomen acties) wordt als winnaar - en meestal definitieve variant - gekozen.
Waarom is A/B-testen Belangrijk?
Inzicht in Jouw Bezoekers
A/B-Testen laat direct naar voren komen wat wel en niet werkt binnen jouw doelgroep. Wat voor bv. kinderen werkt, hoeft niet ook voor volwassenen te werken. Door continu te testen, kom je snel achter de voorkeuren van jouw bezoekers. Hierdoor kan jij hen makkelijker de gewenste acties laten ondernemen.
Verhoogde Conversies
Het hoofddoel van A/B-testen is het verbeteren van jouw conversiepercentage. Dit houdt in dat je relatief meer bezoekers omzet in klant. Zelfs kleine veranderingen kunnen hier een grote rol in spelen. Zo kan een eenvoudiger formulier al snel twee keer zoveel resultaat opleveren, zeker de moeite waard dus!
Data-Driven Decision Making
Gokken welke aanpassingen een positief effect hebben, kan super spannend zijn. Het is alleen totaal niet efficiënt. Met behulp van A/B-testen kan jij feitelijk onderbouwen welke versie het beste werkt. Hierdoor neem je een deel risico en onzekerheid weg. Daarbij weet je bij data-driven beslissingen dat jij altijd de goede kant op gaat.
Hoe Begin Je Met A/B-testen?
Hoewel A/B-testen en data intimiderend kunnen klinken, is het relatief eenvoudig om ermee te beginnen. Hieronder leggen wij je de vijf belangrijkste stappen uit!
Stel je doel vast
Wat wil je bereiken met A/B-testen? Wil je meer abonnees op jouw nieuwsbrief of wellicht wil je meer (offerte-)aanvragen? Door een doel vast te stellen, weet je ook wat je wilt meten.
Kies één of meerdere elementen om te testen
Nadat je jouw doel hebt vastgesteld, kan je relevante elementen kiezen om een verandering op toe te passen. Dit kan bijvoorbeeld een kop, afbeelding, knop, kleur of formulier zijn.
Creëer twee versies
Doe een aanpassing aan de gekozen elementen en sla deze op als versie B. Behoud ook de originele versie, versie A. Om te beginnen met testen, raden wij aan om niet te veel veranderingen in één keer door te voeren.
Voer de test uit
Gebruik een A/B-testing tool om de test daadwerkelijk uit te voeren. Voorbeelden van tools zijn Google Optimize (inmiddels niet meer actief) of Optimizely. Deze tools zullen het verkeer over de twee versies verdelen en de resultaten opslaan.
Analyseer de resultaten
De laatste stap is het kijken naar de data. Welke versie heeft het beste gepresteerd? Kies de winnaar als definitieve versie en laat deze deel uitmaken van jouw website. Hierna kan je weer vanaf stap 1 beginnen om jouw volgende A/B-test uit te voeren.
Conclusie
Zoals je wellicht uit het stappenplan kon opmaken, is A/B-testen een doorlopend proces waarbij je direct invloed uitoefent op jouw resultaten. Het toepassen van A/B-testen zorgt ervoor dat jij jouw website continu kan blijven verbeteren om jouw bezoekers goed van dienst te kunnen zijn. Door dergelijke processen te implementeren zorg je dat jij maximaal rendement behaalt uit jouw bezoekers.
De nieuwste blogs gratis in je mail?
De nieuwste blogs gratis in je mail?
Plan nu een vrijblijvend gesprek in!
Een gesprek op een moment dat het jou uitkomt! Hierna weet je precies wat je kan verwachten en of onze visie bij jou past!
Contactformulier
Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!
De mannen van Clix Media hebben mij onwijs geholpen! Al mijn wensen zijn perfect verwerkt in mijn website!
Mario van Tack Legal
Plan nu een vrijblijvend gesprek in!
Een gesprek op een moment dat het jou uitkomt! Hierna weet je precies wat je kan verwachten en of onze visie bij jou past!
Contactformulier
Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!
Plan nu een vrijblijvend gesprek in!
Een gesprek op een moment dat het jou uitkomt! Hierna weet je precies wat je kan verwachten en of onze visie bij jou past!
Contactformulier
Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!
De mannen van Clix Media hebben mij onwijs geholpen! Al mijn wensen zijn perfect verwerkt in mijn website!
Mario van Tack Legal
Plan nu een vrijblijvend gesprek in!
Een gesprek op een moment dat het jou uitkomt! Hierna weet je precies wat je kan verwachten en of onze visie bij jou past!
Contactformulier
Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!
De mannen van Clix Media hebben mij onwijs geholpen! Al mijn wensen zijn perfect verwerkt in mijn website!
Mario van Tack Legal